חדשות

בניגוד לתחזית: מספר נשאי ה-HIV בישראל גדל בשנתיים האחרונות

עיקר התחלואה בישראל בקרב גברים מאזור המרכז | 40% מהמטופלים חצו את גיל 50 | ירידה בהידבקות תינוקות עד גיל שנה בזכות בדיקת שגרה בהריון ל-HIV

בדיקה לנגיף ה-HIV, איידס (צילום: אילוסטרציה)

"מגיפת האיידס עדיין איתנו ומספר הנשאים בשנתיים האחרונות גדל מעבר למה שהיה צפוי על פי התחזיות". כך אומר פרופ' איציק לוי, מנהל היחידה ל-HIV ולמחלות המועברות במגע מיני במרכז הרפואי שיבא לרגל יום המודעות הבינלאומי לאיידס שצוין בסוף השבוע (1.12, ו').

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם ביום ה' הצהרה המעלה על נס את החוסן, המסירות והחדשנות של מנהיגי קהילה וארגונים בתגובה למגיפת האיידס: "ממאבק בסטיגמה ובאפליה ועד לתמיכה בגישה להתערבויות ברות השגה ושירותים בהובלת הקהילה, ששמים אנשים עם ניסיון חיים במרכז", נכתב בהצהרה.

עוד נאמר בהצהרה כי למרות התקדמות משמעותית, איידס נותר אתגר בריאותי דחוף: כ-9.2 מיליון איש אינם מקבלים טיפול, מדי יום מתים 1,700 אנשים מסיבות הקשורות לאיידס ו-3,500 נדבקים מדי יום. חדשנות בכלים למאבק במחלה, כגון גלולה יומית חזקה לטיפול ובדיקות עומס נגיפי, אפשרו התקדמות ניכרת.

על פי נתוני המרכז הארצי לאימות בדיקות איידס, בשנת 2022 אובחנו בישראל 444 נשאים חדשים של נגיף ה-HIV לעומת 392 מאובחנים בשנת 2021, עלייה של 13%. 38% מהמאובחנים החדשים ב-2022 (168 בני אדם) הם ממדינות מזרח ומרכז אירופה, מתוכם 95 נשים.

מדו"ח נתונים סטטיסטיים שערך מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM), בראשותה של ד"ר טל פטלון יחד עם פרופ' לוי, נמצא כי בזכות הטיפול היעיל שנכנס בעשור האחרון למערכת הבריאות בישראל, חלה ירידה דרמטית בתמותה ועלייה בתוחלת החיים של מטופלים חברי "מכבי" החיים עם HIV. על פי הנתונים, בעוד שבקרב המטופלים יש פי 2.7 יותר גברים מנשים הנושאים את נגיף ה-HIV, עיקר התחלואה היא בקרב גברים (פי 8 ממספר הנשים) ומרוכזת באזור המרכז. קבוצת גיל המטופלים הגדולה ביותר כיום היא מעל לגיל 50 ועומדת על 40% מכלל המטופלים.

בשנת 2019 נכנס במסגרת סל הבריאות טיפול מניעתי PREP המהווה שילוב בין שתי תרופות לטיפול מניעתי ב-HIV, המיועד למי שנמצאים בסיכון גבוה להיחשף לנגיף, אך אינם נשאים שלו, ומקטין באופן דרמטי את הסיכון להידבקות במחלה כשהוא נלקח מדי יום באופן קבוע. כ-94% חברי "מכבי" שפנו לטיפול PREP היו גברים וכ-73% מכלל הפונים והפונות היו בטווח הגילאים שבין 18-39 כשנטלו את התרופה בפעם הראשונה.

השפעה נוספת של הרחבת סל הטיפולים המניעתיים מפני HIV היא הירידה בשנים האחרונות בהידבקות של תינוקות עד גיל שנה, מגמה שניתן לקשור להחלטות המערכת הציבורית בישראל לאפשר בדיקות HIV כאחת הבדיקות השגרתיות לביצוע במהלך ההריון והפנמת הנושא בציבור.

״אנו עדים למחלה שעברה שינויי מהותי עם השנים״, אומרת ד״ר פטלון. ״התקדמות הטיפול הרפואי, לצד התפתחות הטיפול המונע, שינו את חייהם של רבים. עם זאת, עלינו כצוות רפואי, חוקרים ומתווי מדיניות, לדאוג לכך שהטיפולים הללו יונגשו לכל מי שזקוק להם, אחרת לעולם לא נגיע למיגור המחלה, וכך גם לגבי זמינות הבדיקות״.

פרופ' לוי מוסיף ואומר כי כדי לסיים עם המגיפה הכריז ארגון הבריאות העולמי שיש לאבחן 95% מהנשאיות והנשאים בזמן ולטפל בצורה מיטבית בלפחות 95% מהם. "למרבה הצער, שליש מהחולים והחולות עדיין מתגלים מאוחר. יש להעלות את המודעות לביצוע בדיקות HIV הן בקרב האוכלוסיה והן בקרב אנשי המקצוע. הירידה בהידבקות בקרב ילודים מדגימה בין השאר את היעילות של ההמלצה של החברה הישראלית לרפואת איידס לבדיקת כל אישה הרה ל-HIV".

לדבריו, "טיפול מונע טרום חשיפה (PREP) יכול להיות יעיל מאוד במניעת הדבקות חדשות. כפי שניתן לראות הוא הרבה יותר שכיח במרכז הארץ. חלק מזה מוסבר בכך ששיעור הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים גבוה יותר במרכז אך ייתכן שגם המודעות והזמינות של רופאות ורופאים מורשי מתן PREP  גבוה יותר במרכז ויש להעלות את המודעות גם בפריפריה", ציין.

בהצהרת ה-WHO נאמר כי "הקהילות שנלחמו על כלים למניעה, בדיקה וטיפול באיידס אפשרו ל-30 מיליון אנשים לגשת לטיפול ועזרו למנוע מספר בלתי ידוע של זיהומים. אנו עומדים יחד עם קהילות כדי לעזור לסיים את האיידס כאיום בריאות הציבור עד 2030". מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדנהום ג'בריוס, אמר כי הניסיון וההשקעות מעשורים של התמודדות עם המחלה קידמו את הבריאות העולמית ואפשרו תגובה חזקה ומהירה למחלות רבות כולל לקורונה ולאבעבועות הקוף (mpox). לדבריו, המטרה למגר את האיידס כאיום על בריאות הציבור עד 2030 היא ברת השגה, בתנאי שיש מספיק רצון פוליטי והשקעות מתמשכות.

עם זאת, נותרו פחות משבע שנים להגיע ליעד זה ועדיין קיים צורך דחוף במימון מתמשך לתכניות איידס על מנת שכל המדינות יתקרבו ליעדי 95-95-95: 95% מהאנשים החיים עם HIV יידעו על כך, 95% מכלל המאובחנים יקבלו את הטיפול וב-95% מהמטופלים ידוכא העומס הנגיפי.

נושאים קשורים:  איידס,  פרופ' איציק לוי,  HIV,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.12.2023, 20:07

חלה ירידה דרמטית בתמותה ועלייה בתוחלת החיים של מטופלים חברי "מכבי" החיים עם HIV.
*** מה שטוב, שמטופלים חברי מכבי בלבד , זכו להארה אלוהית....

אנונימי/ת
05.12.2023, 11:53

מה אחוז החולים מקרב הלהט״ב? ומקרב מקבלי עירויי דם נגועים ? או במילים אחרות, היכן צריך להתמקד בכדי למנוע את רוב ההדבקות?
מה העלות השנתית הכוללת של הטיפול במחלה ?

אנונימי/ת
12.12.2023, 13:44

גברים מאזור המרכז… ברור שמדובר בלהט״בים. הגיעה הזמן שישלמו על הטיפולים בפרטי ולא בחשבון של אזרחי מדינה. יותר כסף מבזבזים על הצעדות שלהם.