חדשות

יחס מותניים-ירכיים (WHR) הוא מנבא חזק יותר לתמותה מאשר BMI

במחקר בריטי רחב היקף נבדק מהו מדד השומן עם הקשר החזק ביותר לתמותה במבוגרים בהשוואה בין שלושה מדדים: מדד מסת הגוף, מדד מסת השומן ויחס המותניים לירך (WHR). הנה התוצאות

יחס המותניים לירכיים (Waist-Hip Ratio - WHR) של המטופל עשוי להיות מנבא שימושי יותר לתמותה מאשר מדד מסת הגוף (BMI), לפי תוצאות משני ניתוחים שכללו 387,672 משתתפים בריטים לבנים מה-Biobank של בריטניה. המחקר פורסם לאחרונה ב-JAMA Network Open.

החוקרים ביקשו לבדוק מהו מדד השומן האופטימלי עם הקשר החזק ביותר לתמותה במבוגרים בהשוואה בין שלושה מדדים: מדד מסת הגוף, מדד מסת השומן ויחס המותניים לירך (WHR). הם ערכו ניתוח השוואתי בין שלושה מדדי שומן אנתרופומטריים (BMI, FMI ו-WHR) עם תמותה מכל הסיבות וסיבות ספציפיות, תוך שימוש בניתוחי תצפית וברנדומציה מנדלית (MR), המשתמשת בוריאציות גנטיות כדי להסיק קשרים סיבתיים בין חשיפה לבין תוצאה.

יחס מותניים-ירכיים (WHR) הוא היחס שבין היקף המותניים לבין היקף הירכיים, המהווה  מדד לכמות השומן שמפוזרת סביב הגו. WHR פותח על ידי הפסיכולוג האבולוציוני בדנדרה סינג מאוניברסיטת טקסס, שבאוסטין, בשנת 1993. FMI, אפשרות נוספת להערכת פיזור השומן בגוף, הוא היחס בין מסת שומן (נמדדת בקילוגרמים) לגובה (נמדדת במטרים).

החוקרים כתבו כי משנות ה-80 הוכפל מספר האנשים בעולם שלהם עודף משקל או השמנת יתר והוא מגיע לכמעט שליש מאוכלוסיית העולם. ההמלצות הנוכחיות לטיפול בהשמנת יתר מבוססות במידה רבה על מדד מסת הגוף (BMI; מחושב כמשקל בקילוגרמים חלקי גובה במטרים בריבוע). ארגון הבריאות העולמי (WHO) מגדיר BMI בריא בין 18.5 ל-24.5 בהתבסס על מחקרים תצפיתיים שמצאו שלאנשים אלה יש את הסיכון הנמוך ביותר למחלה או לתמותה.

החוקרים מציינים כי על פי מחקרים אמנם יש קשר בין BMI לתמותה, כך שאנשים שה-BMI שלהם חורג מהטווח שהוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי הם בעלי סיכון גבוה יותר לתמותה, אך מוסיפים כי "במחקרים אחרונים נמצא שייתכן ש-BMI אינו מדד השומן הקליני הטוב ביותר, כיוון ש-BMI גבוה יותר יכול להיות מועיל או מזיק בהתאם להקשר הקליני". לדברי החוקרים, "מדדי שומן אחרים המסבירים את הרכב הגוף ואת חלוקת השומן, כגון אינדקס מסת שומן (FMI) או יחס מותניים לירכיים (WHR), הוכחו כעדיפים על BMI בקשר שלהם עם סיכון למחלות או תמותה במחקרים תצפיתיים".

בתום ניתוח הנתונים הם מצאו כי יחס גבוה יותר של מותניים לירכיים היה קשור חזק יותר ובעקביות עם סיכון מוגבר למוות מכל סיבה שהיא מאשר BMI או מדד מסת השומן. הניתוח השני, שהשתמש ברנדומיזציה מנדלית, העלה שהקשר בין יחס מותניים לירכיים ותמותה מכל הסיבות הוא סיבתי ככל הנראה.

המחקר מצטרף לראיות מצטברות לכך ש-BMI, המבוסס על גובה ומשקל של אדם ואינו מתייחס להרכב הגוף, עשוי להיות לא המנבא העצמאי הטוב ביותר לסיכון לתמותה.

נושאים קשורים:  יחס מותן-אגן,  BMI מדד מסת הגוף,  תחלואה,  תמותה,  מחקרים,  מדד שומן,  חדשות
תגובות