חדשות

בית הדין לעבודה הורה לעצור את שביתת הרופאים

השביתה שתוכננה ל-24 שעות הופסקה בצהריים בעקבות דרישת משרד הבריאות לצו מניעה לרופאים | יו"ר הר"י: "לפנינו מאבק ארוך" | שר הבריאות על החלטת ביה"ד: "שוב הוכח שזכויות אדם עומדות לנגד עיני השופטים"

שר הבריאות משה ארבל. זכה לשבחים במהלך כהונתו הקצרה. צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה הורה לרופאים לשוב לעבודתם ועצר את שביתת הרופאים שהחלה הבוקר (ג') ותוכננה ל-24 שעות.

בעקבות ההכרזה של ההסתדרות הרפואית על השביתה לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות, פנה שר הבריאות משה ארבל לבית הדין לעבודה בבת ים בבקשה להורות על צו מניעה לרופאים.

בדיון, בהשתתפות שר הבריאות ויו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי, אמר השר ארבל: "אני רוצה להפיג את החששות של כולם. בית המשפט ידע ויידע תמיד לתת סעד מהתעמרות של הממשלה. אני סמוך ובטוח שכך יהיה. לאור כל האמור אני מבקש בהסכמה שלנו יחד עם הר"י, שהחל מהשעה 13:00 תסתיים השביתה שהחלה. לעשות את זה בהסכמה יהיה נכון לכולם".

בית הדין הורה, כאמור, לרופאים לשוב מיידית לעבודה והשופטת אריאלה גליצר כ"ץ אמרה כי שביתת מחאה בת שעתיים היא לגיטימית ויש בה כדי לממש את זכות המחאה, אולם לא מעבר לכך.

עוד אמרה השופטת גליצר: "לא מצאנו כי היתה דחיפות בקיום השביתה היום, במועד שנקבע, וכי לא ניתן היה להמתין מספר ימים בודדים על מנת להקטין את הנזק במטופלים וליתן למדינה זכות להתגונן מפניה. שביתה המתקיימת תוך פחות מ-15 יום ממועד ההודעה על סכסוך עבודה אינה בהתאם לחוק, למעט מקרים יוצאי דופן. אנו סבורים כי אין מדובר בשביתה העונה על ההגדרה של שביתת מחאה על פי דין. זאת משמדובר בשביתה שנייה במהלך שבוע ימים (שביתת מחאה קודמת התקיימה ביום 19.7.2023) וזאת על יסוד אותה טענה - התיקון לחוק יסוד: השפיטה. אנו סבורים כי מדובר בשביתת מחאה (כטענת המדינה) ולא בשביתה כלכלית או מעורבת (כטענת הר"י)".

השופטת ציינה בנוסף כי "פרופ' חגי הצהיר בפני בית הדין שיש לו אמון בשר הבריאות הנוכחי וכי הוא מבסס את חששותיו על נסיונו מהעבר וחששו ביחס לעתיד. דברים אלה מחזקים את הקביעה כי מדובר בחששות עתידיים תיאורטיים בשלב זה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' חגי, מסר: "אנו מכבדים את החלטה בית הדין לעבודה אך איננו מסכימים עם ההחלטה. לאור זאת הורינו לרופאות ולרופאים לשוב לעבודתם, לאחר שביתה שנמשכה לאורך רוב יום העבודה. לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית, להבדיל משביתת מחאה עליה עמד ביה"ד".

לדברי פרופ' חגי, אכן, כפי שקבע ביה"ד, ההודעה על השביתה נמסרה רק אתמול ב-20:00, וזאת יום לאחר הכרזה על סכסוך עבודה. עם זאת, הרי מובן מאליו כי הדבר נובע מן העובדה שהכנסת העבירה את החוק לביטול עילת הסבירות רק בשעות הצהריים המאוחרות, ומכאן לוח הזמנים הדחוק.

"ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תיאורטי. בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה״, הדגיש פרופ' חגי.

שר הבריאות ארבל בירך את בית הדין על "ההחלטה הראויה למנוע את ההשבתה של מערכת הבריאות. שוב הוכח שזכויות אדם של כל האזרחים, אלה שתומכים ברפורמה ואלה המתנגדים לה, עומדות גם לנגד עיני השופטים. על כולנו לפעול יחד לבריאות אזרחי המדינה כולם, ללא הבדל דת גזע מין לאום ועמדה פוליטית כלשהי".

נושאים קשורים:  הר"י,  פרופ' ציון חגי,  חדשות,  שר הבריאות משה ארבל,  בית הדין לעבודה,  מחאה,  שביתה,  צו מניעה
תגובות

מר בוסו במקום להתעסק בנושאים מהותיים כמו מחסור ברופאים,כאשר מקומה של ישראל מהנמוך בעולם המערבי, בחסר תרופות כרוני וחמור, ברמת הידע הנמוך של ההורים בטיפול בילדיהם אתה מתעסק בנושא משני ולא חשוב.

שיטת "הפרד ומשול". הם לא צריכים ארגון אחר -זאת זריעת חול .הם צריכים להחליש את הר"י ולשלוט ברופאים...

טעיתי בכתבה. התייחסתי לכתבה קודמת.

30.07.2023, 01:08

לא מבין.
כאשר הר"י התחילה להתעסק עם פוליטיקה זה לא שינוי החוזה שהיה בינה לבין הרופאים ?
חשבתי שבמקרה של שינוי החוזה, אין משמעות לרוב.
חוץ מזה, אין בעיה. תהפכו לארגון פוליטי, אבל מסכים לחייב אותנו להיות מיוצגים על ידי ארגון פוליטי.
וחשבתי שדמוקרטיה זה לא עריצות הרוב, לא ?