מחקרים

רמות נוגדנים מנטרלים כנגד זן האומיקרון בתגובה להתפרצות זן הדלתא

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי אין לשנות את הנחיות החיסון כנגד קורונה כל עוד זן האומיקרון של נגיף הקורונה ישנו, וזאת ללא קשר למצב חיסוני והיסטוריית תחלואה

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת BMC infectious diseases ביקשו החוקרים להשוות את רמות הנוגדנים המנטרלים (Neutralizing antibodies – NAb) המתקבלת לאחר קבלת חיסון שלישי כנגד קורונה, לאלו אשר התקבלו לאחר קבלת מנת הבוסטר בזמן התפרצות זן הדלתא.

מחקר זה כלל עובדים ממרכז מחקר ומוסד רפואי בטוקיו. הנבדקים עברו בדיקות סרולוגיות ביוני 2021 (מצב הבסיס) ובדצמבר 2021 (מעקב). בין חודשים אלו, התרחשה התפרצות זן הדלתא של וירוס הקורונה. מתוך 844 נבדקים ללא הדבקה קודמת בנגיף אשר קיבלו שתי מנות של חיסון BNT162b2, במהלך המעקב זוהו 11 נבדקים כמאומתים. לכל אחד מנבדקים אלו הותאמה בקרה מתוך נבדקים אשר קיבלו\לא קיבלו מנת בוסטר. החוקרים ביצעו השוואה בין הקבוצות באשר לרמות Nab כנגד זן הבר, זן הדלתא וזן אומיקרון BA.1.

תוצאות המחקר הדגימו כי בקרב הנבדקים אשר אומתו במהלך התפרצות זן הדלתא, הייתה עלייה משמעותית בטיטר Nab של זן הבר (פי 4.1) ושל זן הדלתא (פי 5.5). כמו כן, בקרב 64% מנבדקים אלו נרשמה פעילות Nab כנגד זן אומיקרון BA.1 הניתנת לזיהוי, אך עם רמת נוגדנים נמוכה פי 6.7 ו-5.2 יחסית לרמת Nab כנגד זן הבר וזן הדלתא, בהתאמה. עליית הנוגדנים נרשמה אך ורק בקרב חולים סימפטומטים והייתה דומה לזו שנרשמה בקרב מקבלי המנה השלישית של החיסון.

מתוצאות מחקר זה עולה כי התפרצות תחלואה תסמינית בקורונה מזן הדלתא, מעלה את רמות הנוגדנים המנטרלים כנגד זן הבר, זן הדלתא וזן האומיקרון BA.1, וזאת עד לרמה הדומה לזו המתקבלת בעקבות קבלת מנת חיסון שלישית. בהתחשב במספר הנמוך יחסית של נוגדנים מנטרלים כנגד זן האומיקרון BA.1, כל עוד זן זה קיים, לא ניתן לבטל את הנחיות המניעה ללא קשר למצב חיסוני והיסטוריית תחלואה.

מקור:

Yamamoto, S., Matsuda, K., Maeda, K. et al. Omicron BA.1 neutralizing antibody response following Delta breakthrough infection compared with booster vaccination of BNT162b2. BMC Infect Dis 23, 282 (2023). https://doi.org/10.1186/s12879-023-08272-2

נושאים קשורים:  מחקרים,  אומיקרון,  חיסון לקורונה,  וריאנט דלתא
תגובות