מחקרים

טנופוביר הפחיתה את הסיכון לתוצאים חמורים ממחלת הקורונה

מטופלים אשר קיבלו טנופוביר כטיפול ל-HIV או לצורך מניעה של הדבקה הראו שיעור נמוך יותר של אשפוזים ותוצאים טובים יותר במידה ונדבקו בנגיף הקורונה

תרופה לקורונה. אילוסטרציה

אנשים המאובחנים עם נגיף הכשל החיסוני האנושי (HIV) (PWH: People with human immunodeficiency virus) עשויים להיות בסיכון מוגבר לתוצאים חמורים בעקבות הדבקה בנגיף הקורונה.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Clinical Infectious Diseases', החוקרים בדקו את סטטוס ה-HIV ואת חומרת מחלת הקורונה בקרב המשתתפים, וכן בדקו האם טנופוביר, הניתנת ל-PWH לטיפול ב-HIV ולאנשים ללא HIVי(PWoH: people without HIV) לצורך מניעה של HIV, נקשרה עם ההגנה של החולים.

במסגרת המחקר, אשר נערך בארצות הברית, נאספו חולים שאובחנו עם נגיף הקורונה בתקופה בין ה-1 במרץ ל-30 בנובמבר 2020. החוקרים ערכו השוואה בקרב 6 עוקבות של PWH ושל PWoH בנוגע לסיכון לאשפוז מכל סיבה תוך 90 יום, אשפוז על רקע קורונה, הזדקקות להנשמה מלאכותית, והסיכון לתמותה לפי סטטוס ה-HIV ולפי חשיפה קודמת לטנופוביר. החוקרים חישבו את הסיכון היחסי (risk ratios) המתוקנן על ידי targeted maximum likelihood estimation, עם תיקנון לדמוגרפיה, לעוקבה, עישון, מדד מסת הגוף, ה-Charlson comorbidity index, התקופה הקלנדרית של הזיהום הראשון וספירת תאי CD4 וה- HIV RNA levels (ב-PWH בלבד).

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב PWHי(n = 1,785), 15% אושפזו על רקע קורונה ו-5% הונשמו באופן מלאכותי או נפטרו, בהשוואה ל-6% ו-2%, בהתאמה, עבור PWoHי(n = 189,351). שכיחות התוצא הייתה נמוכה יותר עבור PWH ו-PWoH אשר טופלו לפני כן עם טנופוביר. אנליזות מתוקננות הדגימו כי בהשוואה ל-PWoH,יPWH היו בסיכון מוגבר לאשפוז מכל סיבה (סיכון יחסי מתוקנן ,1.31 [רווח בר סמך של 95%, 1.20-1.44]), אשפוז על רקע קורונה (1.29 [1.15-1.45]), והנשמה מלאכותית או תמותה (1.51 [1.19-1.92]). טיפול קודם עם טנופוביר נקשר עם שיעור נמוך יותר של אשפוזים בקרב PWH (סיכון יחסי מתוקנן 0.85 [רווח בר סמך של 95%, .73-.99]) ובקרב PWoHי(0.71 [.62-.81]).

לסיכום, בתקופה הקודמת להימצאותם של חיסונים זמינים כנגד מחלת הקורונה, PWH היו בסיכון גבוה יותר לתוצאים חמורים בהשוואה ל- PWoH. בנוסף לכך, נמצא כי הטיפול עם טנופוביר, הן בקרב PWH והן בקרב PWoH, נקשר עם שיעור נמוך יותר באופן מובהק של אירועים קליניים בעקבות המחלה.

מקור:

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  HIV,  טנופוביר,  חיסון לקורונה
תגובות