חדשות

יק"ר הטילה מגבלות חדשות על הנפקת רשיונות לקנאביס רפואי

על פי תקנה חדשה של היחידה לקנאביס רפואי, לרופאים אסור להנפיק רשיונות קנאביס חדשים בריכוז THC מעל 10% ובמערכת הרשיונות המקוונת אין אפשרות לשנות מינון | עמותת הקנאביס הרפואי: המטופלים חווים פגיעה קשה

שיקול הדעת של הרופא המומחה המטפל בעניין מתן קנאביס רפואי יכריע. צילום: אילוסטרציה

בשבוע שעבר פרסמה היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) הנחיה, שהפכה בינתיים לתקנה ומעוררת ביקורת רבה, הקובעת ריכוז מקסימלי של THC שאפשר לתת לחולים המתחילים טיפול בקנאביס רפואי לראשונה. כך מדווחת יפית פרץ ב"מאקו".

על פי התקנה, לרופאים אסור להנפיק רשיונות קנאביס חדשים בריכוז THC העולה על 10%. לרופאים המוסמכים להנפיק רשיונות קנאביס הובהר שלא תהיה אפשרות לרשום טיפול בריכוז גבוה יותר. לאחר שלושה חודשים, על פי התקנה, אפשר יהיה לבחון את ההחלטה שוב.

ביק"ר גם הוחלט על להגביל את מינון התרופה: לרופאים יתאפשר לרשום עד 20 גרם בחודש בלבד למטופלים חדשים (או 30 במקרה של שמן). רוב הקנאביס הרפואי בארץ מכיל ריכוזים של בין 15% ל-24% THC. מטופלים שחוו שינויי מינון שרירותיים בעבר מעידים על פגיעה קשה.

דנה בר און, יו"ר עמותת הקנאביס הרפואי, צוטטה בדיווח: "השבוע גילינו שזו לא הנחיה בלבד. ערכו שינוי במערכת הנפקת הרשיונות כך שבתפריט שנפתח לרופא יש אפשרות ל-t10 בלבד". בר און הדגימה את האבסורד: "מגיע חולה סרטן לאונקולוג והרופא אומר 'יש לך פרוגנוזה של ארבעה חודשים לחיות אבל אני אוכל להעלות לך את המינון רק עוד שלושה חודשים'".

לבר און ביקורת קשה על היק"ר: "זו יחידה שהמנהל שלה הוא לא רופא אלא רוקח, היא מקבלת את כל ההחלטות שלה בהיעדר כל מינהל תקין. אף אחד לא מדבר עם הרופאים ששולחים את הבקשות והם האוטוריטה הרפואית". לדבריה, הפגיעה במטופלים בגלל שינוי המינון היא אדירה.

ד"ר ברקת שיף קרן, רופאה ותיקה שמטפלת בקנאביס רפואי, הוסיפה כי "הרבה אנשים עושים סלף-מדיקיישן ורק אחר כך מקבלים רישיון. להגביל אדם מלקבל את התרופה שלו זה אכזרי ולא מוצדק". לטענתה, מערכת הנפקת הרשיונות מגבילה את הרופאים מלתת למטופלים את המינונים שדרושים להם על פי שיקול דעתם המקצועית. "רופא לא יכול לתת יותר מ-100 גרם קנאביס. יש לי, לדוגמה, חולה של משרד הביטחון שמקבל 200 גרם קנאביס, הוא עלה על מוקש, הולך עם שתי פרוטזות. עם 200 גרם הוא מתפקד. עכשיו אני צריכה לפנות למשרד הבריאות בטופס מקוון אבל שם אין אפשרות לתת יותר מ-100 גרם".

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה.

נושאים קשורים:  היחידה לקנאביס רפואי,  קנאביס רפואי,  THC,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.02.2023, 15:24

אין שינוי בהתוויות או בהנחיות- רק חידוד נהלים קיימים שעד עתה לא נאכפו. סתם סערה בכוס תה.

אנונימי/ת
22.02.2023, 19:14

כי אם אפשר להיות אטום ועיוור לצרכי האנשים, אז למה לא, בכיף.
בואו נעלה עוד הנחיות מנותקות. מי רוצה לפתוח את תיבת ההצעות ההזויות?

אנונימי/ת
22.02.2023, 23:46

זה לא באמת שינוי.
תמיד מתחילים עם 20 גר,וההנחיות מורות להתחיל עם THC נמוך..
למותר לציין כי THC הוא מרכיב הסם בתשלובת, ואחראי למירב תופעות הלוואי המשמעותיות..
מכיוון ומדובר רק לגבי התחלת שימוש,כיצד זה יכול לפגוע במטופל שלא התנסה בכך קודם לכן ?
כל תרופה מתחילים במינון נמוך ןעולים בהדרגה, אם רוצים להתיחס לקנאביס כ" תרופה ", הגיוני שדין טיטור המינון והריכוז יהיה באופן דומה.
מדוע התקשורת אינה נסערת בכל מתן הנחיות/ התויות ומגבלות שמשרד הבריאות קובע לגבי תרופות אחרות ?
או שמדובר בתכשיר רפואי עם הנחיות רפואיות לטיפול כולל מתן הגבלות מינון, ריכוז, קצב עלייה וכד..
או שקנאביס הוא תכשיר פסיכו-סטימולנטי, שאינו תרופה, ואז הבא נוריד את כל העיסוק בו מהצוותים הרפואיים, וכל אדם יעשה כטוב בעיניו

אנונימי/ת
23.02.2023, 20:39

לאחרונה כמפיין נגד קנביס רפואי צובר תעוצה. רק ביק"ר לא שואלים בנות שעברו טראומות מיניות מילדותם או חיילים וחיילות שנפגעו בפיגועים בצבא, איך השתנתה איכות חיים שלהם עם טיפול הקנביס. אנשים שלא ישנו לילות על גבי לילות מסיוטים וסבלו מפלאשבקים נוראים ביום ודיסוציאציות, חזרו לחיים-משתקמים, לומדים, הולכים לטיפול פסיכיאטרי ופסיכולוגי, מתחתנים וחיים חיים נורמאליים.
וגם פחות מתלוננים על פיברומיאלגיה.
ותושבי שדרות? מי חושב עליהם?
Guidleness לטיפול בכאב שיצוא לפני כמה חודשים, ממליצים על טיפול בקנביס כי מה האלטרנטיבה? אופיאטים?
ופתאום מגיע מכתב מאלסם והסתדרות רפואית שאין טועלת לטיפול בכאב.יאלא, נחזור לפנטניל!
הכל זה מניפולציות של אנשי מקצוע בלי ראש פתוח ובלי אמפתיה והכרות עם סבל של מטופלים.