מחקרים

הפחתת טיפול אנטיביוטי בחולים עם חשד לספסיס

ממחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases עולה כי עידוד חולים מתאימים עם ספסיס להפסקת טיפול אנטיביוטי מגדילה את שיעור החולים בהם הטיפול מופסק

אלח דם, ספסיס (צילום: אילוסטרציה)

הקווים המנחים לטיפול בספסיס ממליצים על בחינה יומית של הטיפול האנטיביוטי של המטופל על מנת לצמצם את רוחב הכיסוי האנטיביוטי או אף להפסיקו במידת הצורך. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases חוקרים בחנו פרוטוקול ייעודי שמטרתו להפחית טיפול אנטיביוטי לא הכרחי בחולים עם חשד לספסיס.

המחקר בוצע בעשרה מרכזים רפואיים בארצות הברית בשנים 2018-2020 בהשתתפות מטופלים שלא אושפזו ביחידות טיפול נמרץ, קיבלו אנטיביוטיקות בעלות כיסוי רחב למרות תרביות דם עקרות. הוחרגו מהמחקר מטופלים עם סימנים מתמשכים לזיהום סיסטמיף מידע מיקרביולוגי לא מספק או מטופלים בסיכון גבוה. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבל פרוטוקול הפחתת טיפול אשר כלל עידוד של המטופל להפסיק אנטיביוטיקה או להמשיך בטיפול האנטיביוטי השגרתי. התוצא העיקרי שנבדק היה מספר הימים שבהם ניתן הטיפול האנטיביוטי לאחר ההקצאה לאחת מקבוצות הטיפול. הרופאים אשר טיפלו במטופלים התבקשו לעודד את המטופלים להפסיק טיפול.

מתוך 9609 חולים אשר עברו בחינה לצורך התאמתם למחקר, 767 השתתפו במחקר. תוצאות המחקר הדגימו כי במשתתפים בזרוע הביקורת היה סיכוי גבוה ב-32% להמשך טיפול אנטיביוטי (79% לעומת 84%; יחס סיכויים 0.68; רווח בר-סמך 95%: 0.47-0.98). מספר ימי הטיפול האנטיביוטי בקרב חולים שלא הפסיקו טיפול בשתי זרועות המחקר היה דומה. בנוסף, פחות מטופלים בזרוע ההתערבות טופלו באנטיביוטיקות רחבות כיסוי לעומת המטופלים בזרוע הביקורת (36% לעומת 44%). סיבות נפוצות להמשך טיפול אנטיביוטי כללו זיהום ממוקם (76%) והמחשבה כי הפסקת טיפול אנטיביוטי אינה בטוחה (31%).

החוקרים סיכמו כי עידוד חולים מתאימים עם ספסיס להפסקת טיפול אנטיביוטי מובילה להפסקת טיפול בשיעור גבוה יותר של חולים ללא עדות לנזק.

מקור:

Clinical Infectious Diseases, ciac787, https://doi.org/10.1093/cid/ciac787

נושאים קשורים:  מחקרים,  ספסיס,  אנטיביוטיקה,  הפסקת טיפול.
תגובות