מחקרים COVID-19

דעיכת החיסון לקורונה ניכרת גם בבני נוער לאחר מספר חודשים

מחקר של מכון המחקר והחדשנות קאהן-סגול-מכבי KSM מצא כי בדומה ליעילות בקרב מבוגרים, לשתי מנות חיסון יעילות קצרת טווח גבוהה במניעת זיהומים ומחלה תסמינית גם בבני נוער

חיסון נערה לקורונה במרפאת לאומית בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

מחקר חדש של מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, בראשות ד"ר טל פטלון ואוניברסיטת Yale, בחן את יעילות החיסון בבני נוער בגילאי 12-16. המחקר נערך על נתונים מותממים (אנונימיים, ללא פרטי זיהוי) באישור ועדת הלסינקי וכלל כ-130 אלף בני נוער, בתקופה שבין יוני לתחילת דצמבר 2021, טרם תחילת התפשטות האומיקרון.

תוצאות המחקר מראות כי לשתי מנות חיסון יעילות קצרת-טווח גבוהה במניעת זיהומים ומחלה תסמינית גם בבני נוער. שיא היעילות (85%-90%) הודגם בין שבועיים לשלושה חודשים לאחר קבלת המנה השנייה. עם זאת, בדומה לממצאים קודמים במבוגרים, יעילות החיסון דועכת עם הזמן.

כך, בין שלושה לחמישה חודשים לאחר קבלת המנה השנייה, היעילות כנגד הידבקות ומחלה יורדת ל-75%-78%, בעוד שלאחר חמישה חודשים היעילות כנגד הידבקות יורדת ל-58% וכנגד מחלה ל-65%. יש לציין כי בתקופת המחקר מספר ההדבקות שהובילו למחלה קשה שדרשה אשפוז היה קטן יחסית, ולא דווחה תמותה כתוצאה מקורונה.

החוקרים מציינים כי למחקר כמה מגבלות: ראשית, כמו מחקרים דומים בתקופת הקורונה, מדובר על מחקר בנתוני עולם אמיתי (ולא על מחקר קליני מבוקר), ולכן הטיות סטטיסטיות יכולות להשפיע על הנתונים, ובשיטת מחקר זו בייחוד בהערכת שיעורי היעילות בשבוע הראשון לאחר מנת החיסון הראשונה. כמו כן, המחקר לא בדק את יעילות המנה השלישית של החיסון בבני נוער שאושרה לאחרונה, או את יעילות החיסון כנגד זן האומיקרון.

החוקרים מתכננים להמשיך ולעקוב אחרי נתוני העולם האמיתי, בגילאים שונים ולאורך זמן.

נושאים קשורים:  מכון מחקר מכבי,  מחקר,  קורונה,  חיסון לקורונה,  בני נוער,  חדשות,  19-COVID
תגובות