מחקרים-Covid-19

בטיחות החיסון לקורונה בקרב מטופלים עם פסוריאזיס המקבלים טיפול ביולוגי

חיסון כנגד SARS-CoV-2 נמצא בטוח לשימוש בקרב מטופלים עם פסוריאזיס המקבלים טיפול ביולוגי

06.12.2021, 15:36
חיסון לקורונה. צילום: שאטרסטוק

חיסון הוא הדרך היעילה ביותר למנוע ולשלוט בהדבקה של SARS-CoV-2, ונטילת תרופות ביולוגיות אינה מהווה התווית נגד לקבלתו. ישנה שאלה בלתי פתורה אודות בטיחות החיסון בקרב מטופלים המקבלים טיפולים המחלישים את מערכת החיסון שכן קבוצה זו לא נכללה בניסויים הקליניים שהביאו לאישור החיסון. יתרה מכך, נדמה כי החיסון יכול להביא להחמרה בפסוריאזיס.

במחקר זה ערכו החוקרים סקר על מנת להעריך את בטיחות החיסון כנגד SARS-CoV-2 במטופלים עם פסוריאזיס אשר טופלו עם תרופות ביולוגיות. במשך תקופה של 3 חודשים העריכו החוקרים 150 מטופלים עם פלאק פסוריאזיס יציב אשר קיבלו טיפולים ביולוגיים למשך חודשיים לפחות.

תוצאות המחקר הדגימו כי 50 מטופלים קיבלו שתי מנות חיסון (22 נשים, 28 גברים; טווח גילאים – 33-83). כל המטופלים הפסיקו את הטיפול הביולוגי שלהם 10 ימים לפני קבלת מנת החיסון וחידשו אותו רק 10 ימים לאחר קבלתו. מתוך אותם מטופלים, נמצא כי 24 טופלו עם אנטי TNF,י14 טופלו עם אנטי IL-17,י7 טופלו עם אנטי IL-12-23 ו-5 טופלו עם אנטי IL-23. לאחר קבלת החיסונים עברו כל המטופלים הערכה בימים 2, 7 ו-14 לאיתור תופעות לוואי מקומיות וסיסטמיות ואירועים חריגים בתגובה לחיסון לקורונה. לא נמצאו מטופלים שחוו תופעות לוואי משמעותיות או התלקחויות של מחלת הפסוריאזיס. כמו כן, נמצא כי רק מטופל אחד אשר קיבל טיפול עם אינפליקסימאב דיווח על החמרה בפסוריאזיס לאחר החיסון. מאה המטופלים הנותרים דיווחו כי טרם קיבלו את מנת החיסון.

מידע ראשוני זה מדגים כי חיסוני ה-mRNA כנגד קורונה בטוחים לשימוש במטופלים עם פלאק פסוריאזיס כרונית המטופלת עם טיפול ביולוגי. כמו כן, לא נמצאו עדויות לשפעול פסוריאזיס בחולים אלה, אם כי יש לתקף ממצאים אלה בקרב אוכלוסיית מחקר גדולה יותר.  יש לעודד מטופלים עם פסוריאזיס לקבל מנות חיסון מוקדם ככל האפשר.

מקור: 

Letizia M. et al. Dermatologic Therapy (2021). https://doi.org/10.1111/dth.15177

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  חיסון לקורונה,  טיפול ביולוגי,  אינפליקסימאב
תגובות