מחקרים COVID-19

חיסון קורונה לנשים בשבועות 31-27 להריון מעניק הגנה מיטבית ליילוד

במחקר שנעשה בבית החולים הדסה עין כרם נמצא כי רמת הנוגדנים אצל יילודים שאמהותיהם התחסנו לקורונה בשלב מאוחר יותר של ההריון היתה נמוכה בכ-40%

אישה בהריון מקבלת את החיסון לקורונה. צילום: פלאש 90

רמת הנוגדנים לקורונה אצל יילודים שאמהותיהם התחסנו בין השבוע ה-27 ל-31 להריון העניקה הגנה מיטבית ליילוד. כך עלה במחקר שנעשה בבית החולים הדסה עין כרם והפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים ופורסם בתחילת החודש ב-Clinical Microbiology and Infection, ביטאון האיגוד האירופאי למיקרוביולוגיה ומחלות זיהומיות.

את המחקר הובילו ד"ר עמיחי רוטנשטרייך, ד"ר שי פורת ופרופ' דנה וולף והוא נעשה על 171 נשים בגיל ממוצע של 31. קבוצה אחת חוסנה בשבועות 31-27 להריון והאחרת בשבועות יותר מתקדמים, 36-32.

ממצאי המחקר הראו כי רמת הנוגדנים אצל יילודים שאמהותיהם התחסנו בשלב מאוחר יותר של ההריון היתה נמוכה בכ-40% בהשוואה לילדים שחוסנו קודם לכן. רמת הנוגדנים ביילודים של נשים שחוסנו בשבועות 31-27 אף היתה גבוהה פי שניים בהשוואה לרמת הנוגדנים אצל האמהות עצמן. לעומת זאת, אצל יילודים בקבוצת האמהות שהתחסנו מאוחר יותר, רמת הנוגדנים המנטרלים היתה דומה לזו של האם.

ד"ר רוטנשטרייך: "אנחנו משערים שהשליה יודעת לסנן ולברור את הנוגדנים היעילים יותר בנטרול הנגיף. ראינו את זה גם בסוגי הנוגדנים עצמם וגם בבדיקה של רמות הנטרול בפועל - כלומר יכולת הנטרול של היילוד היתה גבוהה יותר, עד פי שניים ויותר, מזו של האם בקבוצה שחוסנה מוקדם יותר. חיסון נשים הרות גורם לכך שהנוגדנים שנוצרו אצל האם מועברים דרך השליה לעובר ובכך מספקים הגנה ליילודים".

עוד אמר ד"ר רוטנשטרייך: "יש לכך משנה חשיבות, כיוון שאצל היילודים, מחלת הקורונה יכולה להיות קשה יותר לעומת ילדים בוגרים יותר. יילודים יכולים להוות מקור נוסף להתפשטות המחלה וייתכן שהנוגדנים המועברים דרך השליה יכולים לסייע גם בהקשר זה".

עדיין לא נעשה מחקר על יעילות החיסון בתינוקות בני פחות משישה חודשים ואלה כנראה לא צפויים לקבל חיסון כזה מסיבות של בטיחות. עתה מתנהל מחקר קליני לגבי חיסון בני חצי שנה עד חמש שנים, ולכן יש חשיבות לחיסון האמהות כדי לספק הגנה ליילודים.

ד"ר רוטנשטרייך גם סבור כי העברת הנוגדנים ליילוד הופכת לאפקטיבית לקראת סוף השליש השני, כלומר סביב השבוע ה-24. "מוקדם מדי", הוא מסביר, "רמת הנוגדנים אצל האם יורדת. גם אם הועברו נוגדנים לעובר דרך השליה, הם מתפרקים עם הזמן ורמת הנוגדנים בעת הלידה תהיה נמוכה".

נושאים קשורים:  ד"ר עמיחי רוטנשטרייך,  ד"ר שי פורת,  פרופ' דנה וולף,  חיסון בהריון,  חיסון לקורונה,  מחקר,  19-COVID,  חדשות
תגובות