חדשות

מאמצים אחרונים בהר"י למניעת התפטרות המתמחים

הסטודנטים לרפואה בכל הפקולטות בארץ הכריזו הבוקר על יום שביתה ארצי לאות הזדהות עם מאבק המתמחים | בהר"י מנסים להביא לפתרון המשבר מול משרד הבריאות כדי למנוע את ההתפטרות ההמונית

הפגנת המתמחים. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

ההסתדרות הרפואית מנסה להביא לפתרון משבר המתמחים ולמנוע את ההתפטרות המתוכננת של מאות מהם. אמש נעשו כמה נסיונות בנושא הזה מצד הר"י מול שר הבריאות ניצן הורוביץ. כך דווח הבוקר (א') ב-ynet וכן ב"הארץ". אם יוגשו בכל זאת מכתבי ההתפטרות האישיים של המתמחים למעסיקיהם בתי החולים, ההתפטרות אמורה להיכנס לתוקף בתוך כשבועיים עד חודש, בהתאם להסכם העבודה של כל מתפטר, כך שחסרונם בבתי החולים לא יורגש באופן מיידי.

ארגון המתמחים מרשם, שהתייצב כמוביל המחאה לקיצור תורנויות המתמחים, הודיע בסוף השבוע כי הכוונה להגיש הבוקר את מכתבי ההתפטרות האישיים אבל הודה שנעשים מאמצים אחרונים למנוע צעד זה. הארגון נמנע הבוקר מפרסום "הודעת עדכון" על המשך צעדיו וייתכן שהדבר נוגע למאמצים למנוע ברגע האחרון את הגשת המכתבים האישיים ולמציאת פתרון שיניח את דעת כל הצדדים.

בתוך כך, מ"מרשם" נמסר כי הסטודנטים לרפואה בכל הפקולטות בארץ הכריזו הבוקר על יום שביתה ארצי לאות הזדהות עם מאבק המתמחים. בשעה 12:00 יקיימו הסטודנטים הפגנת תמיכה והזדהות עם המתמחים ברחבת הסינמטק בתל אביב. גם התאחדות הסטודנטים הארצית פרסמה תמיכה בשביתה ובהפגנת הסטודנטים לרפואה.

ערן דותן, סטודנט לרפואה, יו"ר הנהגת הסטודנטים של "מרשם", מסר: "המאבק הזה הוא שלנו ובשבילנו. אנחנו לא יכולים לשבת על הגדר והבהרנו, כבר מהרגע הראשון: אם אין קיצור - אין סטודנטים. אנחנו, הרופאים לעתיד, לא נהיה מוכנים לעבוד בתורנויות של 26 שעות. אנחנו עומדים מאחורי המתמחים במאבקם הבלתי מתפשר לקיצור התורנויות ונגיע היום להפגין את התמיכה שלנו בהם ובמאבק".

שר הבריאות ניצן הורוביץ חזר והצהיר ברשתות החברתיות שהוא מחויב לקיצור התורנויות, אך עד כה לא הציג פתרונות.

בדיווח ב-ynet נמסר כי "בין הכיוונים הנשקלים שעשויים להביא לסיום המשבר: הקדמת לוחות הזמנים להפעלת מתווה קיצור התורנויות, שנפרס כעת על פני ארבע שנים, וכן הכללת בתי חולים נוספים במתווה כבר מהשלב הראשון שצפוי לצאת לדרך באפריל 2022 ולא רק בעשרת בתי החולים בפריפריה, כפי שנקבע. כן נעשה ניסיון לעגן בחקיקה מחייבת את המהלך מאחר שעד כה, טוענים המתמחים, ניתנו רק הבטחות, והחשש שלהם כי במועד כלשהו בעתיד, ההבטחות "ימוסמסו".

עד כה לא שינתה יו"ר "מרשם" ד"ר ריי ביטון מעמדתה לפיה היא וחבריה לא מתכוונים לחזור בהם מההתפטרות ההמונית עליה הצהירו בעקבות ההחלטה להמשיך את העסקת רובם בשעות תורנויות ארוכות. "אנחנו", אמרה בראיון עימה, "מחכים לאיזושהי פריצת דרך ולשיח אמיתי בינינו לבין משרד הבריאות, אלא שהוא מבושש לבוא. לצערי, אנחנו צריכים להמשיך במהלך הזה בכל הכוח".

ד"ר ביטון, כיום בחופשת לידה, זוכה הבוקר במאמר-פרשנות ב"ידיעות אחרונות" של חן ארצי-סרור למחמאות על המאבק שהיא מובילה. המאמר, שנושא את הכותרת "לוחמות בחלוק לבן", מציין שד"ר ביטון איננה בת או נכדה לרופאים, "אבל היא הפנים של השינוי שעובר עולם הרפואה. ריבוי הנשים במקצועות הרפואה בשנים האחרונות והנחישות שהן מגלות במאבקן הבלתי מתפשר על תנאי  העסקת המתמחים עשויים להוביל לניצחון מוצדק ועל הדרך גם להשתיק ביקורת לא עניינית ושוביניסטית כלפי רופאות".

ד"ר ביטון מסרה קודם לכן כי ללשכת משרד הבריאות במחוז תל אביב הוגש מכתב התפטרות הצהרתי עליו חתמו כ-2,500 מתמחים  וזאת על מנת שראשי משרד הבריאות יוכלו לראות באופן ישיר את הדברים ולבחון את שמות האנשים העומדים מאחורי המכתבים. במקביל, נאספו מאות מכתבים אישיים ממתמחים ומתמחות מכל רחבי הארץ שמתכוננים להתפטר במחאה. הם יוגשו במהלך הימים הקרובים. זה יהיה מהלך מדורג "וייקח לנו יומיים-שלושה עד להשלמתו המלאה", צוין.

נושאים קשורים:  ד"ר ריי ביטון,  קיצור תורנויות,  מתמחים,  משרד הבריאות,  ההסתדרות הרפואית,  חדשות,  סטודנטים לרפואה
תגובות
אנונימי/ת
17.10.2021, 15:03

כבר כמו מסטיק לעוס
או כמו שאמרו במערבון: אם אתה רוצה לירות, תירה...