חדשות

בתקשורת תומכים במתמחים: "אחרי שנים של התעללות, אין צודק מזה"

המתמחים דוחים בתוקף את תכנית קיצור התורנויות עליה הכריז אתמול חגיגית שר הבריאות – 2,590 חברי ארגון מרשם ימסרו היום למשרד הבריאות את מכתבי ההתפטרות

מחאת המתמחים בתל אביב. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

ספק אם לכך ציפו שר הבריאות ושרת הכלכלה כאשר הכריזו חגיגית אתמול על תכנית קיצור התורנויות של המתמחים. במאמרים בתקשורת, הבוקר (ה'), ניכרת תמיכה במאבק המתמחים שמתנגדים למתווה התכנית וטוענים שהונו אותם

לפי המתווה החדש, תורנויות המתמחים בפריפריה יקוצרו מ-26 ל-18 שעות בכל מקצועות הרפואה למעט כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה, החל ממארס 2022. כלומר, בשלב ראשון רק בעשרה בתי חולים (שלושה בתי חולים בנצרת וכן העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פדה-פורייה, ברזילי ויוספטל), רובם קטנים. בתי חולים אלה מהווים יחד כ־24% ממערך האשפוז הכללי (לא כולל גריאטריה ופסיכיאטריה) - 3,864 מיטות מסך 16,180 מיטות בכל המערכת. "כששר הבריאות אומר שרק המחלקה הכירורגית נשארה בחוץ, הוא רוצה להגיד בעצם שמאות מתמחים באורולוגיה, באורתופדיה, אף אוזן גרון, עיניים, נוירו-כירורגיה, פלסטיקה, כירורגיית ילדים, כירורגיית כלי דם, כירורגיית לב חזה - כולם, גם בפריפריה, ימשיכו לנתח גם בשעה ה־26 לתורנות וגם יותר. בנוסף אליהם גם לוחמי הקורונה הופקרו והוחרגו מהמתווה הנוכחי", ציינו בארגון מרשם.

במאמר של רוני לינדר ב"דה מרקר" תחת הכותרת "כולם צודקים – והדרמה רק מתחילה", היא מציינת כי "לשני הצדדים (המתמחים מזה ושרי הממשלה מזה) יש טיעונים צודקים". עם זאת ניכר במאמר כי המחברת תומכת, עקרונית, במתמחים. היא גם ציינה ש"מאבק 2011 שניהלו הרופאים מלמד שכשהיתה למתמחים רוח גבית מהמנהלים שלהם ללכת עד הסוף, עם נשק ההתפטרות, הם הגיעו להישגים יוצאי דופן". כמו כן נכתב ש"באחרונה עוד ועוד מחלקות בבתי החולים נוקטות עמדה ותמיכה גלויה במאבק לקיצור התורנויות".

בדיווחים הבוקר ניכרים פערים בנתון משמעותי אחד: כמה מתמחים חתמו על מכתבי ההתפטרות? ב"דה מרקר" דווח על 1,100; בכלי תקשורת אחרים על 2,360, ב"כלכליסט" מדובר ב-1,500 בעוד שההסתדרות הרפואית טוענת שמדובר רק ב-800 מחברי ארגון מרשם. בארגון עצמו הודיעו אמש כי היום בשעה 14:00 יגישו את מכתבי ההתפטרות 2,590 מתמחים, מומחים, סטאז'רים וסטודנטים לרפואה.

לפי ערוץ 12, גורם בכיר בהסתדרות הרפואית טוען שארגון מרשם, המוביל את מהלך ההתפטרות, כלל איננו מייצג את הרופאים המתמחים בישראל. לדבריו, "רשומים בו בערך 800 מתמחים בלבד, מתוך כ-7,000 שעובדים בבתי החולים בישראל".

גם שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות" מציגה עמדה נחרצת בעד מאבק המתמחים : "אין צודק מזה. המתמחים יוצאים עתה למאבק על עתיד הרפואה בישראל. שנים מרחו אותם, התעללו בהם, ניצלו אותם. המדינה הרעיבה את המערכת וברחה מתפוח האדמה הלוהט".

עוד ציינה בעלת רוזנבלום: "צודקים המתמחים שאחרי שנים של סבל קמו ודרשו לשים למסכת ההתעללות הזו סוף... המתווה אליו הגיעו שרת הכלכלה ושר הבריאות בדקה ה-90, רגע לפני פקיעת ההיתר ההיסטורי להמשיך ולהעסיק את המתמחים בתורנויות האלו (26 שעות), הוא ניסיון עקר מתוכן לשנות את ההוויה העגומה. תמונת הניצחון שביקש לשדר שר הבריאות שהתגאה שהוא השר הראשון שמקצר את התורנויות, מנותקת מהמציאות... זה מתן מענה חלקי לפחות מ-10% מהמתמחים ומכל השאר מצפים לבלוע את הצפרדע. הניסיון הזה נידון מראש לכישלון בגלל הפער העצום שבין ציפיות המתמחים לבין חוסר היכולת של המדינה לתת פתרון אמיתי לבעיה.

"בישראל אין כיום מספיק רופאים שיוכלו למלא את מקומם של המתמחים החסרים... מאבק המתמחים הוא סמל לכל תחלואי מערכת הבריאות בישראל ומבטא את המחסור החמור בכוח אדם שהמדינה במשך שנים בוחרת להזניח את התשתיות שלה להכשרת סטודנטים ושולחת יותר ממחצית הרופאים העתידיים שלה, ללמוד בחו"ל". גם רוזנבלום ציינה כי "ממשלת ישראל שוכחת שלתקווה של המתמחים לשנות בכוח הזרוע את תנאי העסקתם – יש תקדים (2011)... גם אז התקוממות ספונטנית שלהם הביאה גם אז להתפטרות של מאות מתמחים ולשורה של הטבות משמעותיות שניתנו להם בסופו של דבר כדי לרצותם".

לינדר מדגישה כי "המתמחים הכועסים לא מוכנים לקחת חלק בחגיגות הניצחון (של השר). הם צודקים כי ההיתר החדש מצומצם מדי, נוגע בשלב הראשון רק לחלק קטן מאוד מהם, רק במקצועות שאינם כירורגיים, לא טיפול נמרץ ולא הרדמה ובעשרה בתי חולים בפריפריה בלבד. הם בעיקר צודקים בתלונתם על כך שאינו כולל מתווה ברור לפי השנים, אין בו תאריך סיום ונושא התורנויות במקצועות הכירורגיים, הכוללים כמעט 30% מהמתמחים, נותר בעמימות מוחלטת, וגם שאינו כולל הצהרה ברורה לפיה כל המתמחים, בכל המקצועות, יעבדו בסופו של התהליך פחות מ–26 שעות. הם צודקים שניתן היה להתחיל כבר בשנה הקרובה את קיצור התורנויות גם במחלקות הפנימיות ובחדרי המיון בכל הארץ. זה מסובך לביצוע — אבל אפשרי".

אדריאן פילוט ב"כלכליסט" מדגיש בין השאר: "הניתוח לקיצור תורנויות המתמחים יהיה ארוך מהמובטח... כאשר נפרדים מהרטוריקה הגבוהה ומתחברים לקרקע המציאות, מבינים כי השאלות הפתוחות והבעיות שטרם נפתרו ממסגרות את האירוע הזה כצעד ראשוני מאוד, לקראת תורנויות סבירות יותר שיאפשרו למתמחים ולעתיד הרפואה בישראל חיים נורמליים.

"למרות ההכרזה (על המתווה) שום דבר עדיין לא ברור... במסגרת המו”מ שיתחיל בקרוב עם הר”י על תנאי העסקתם של כלל הרופאים - הפוטנציאל לפיצוץ הוא גדול... שרי הבריאות והכלכלה מדייקים כאשר הם מתארים את היסטוריית קיצור התורנויות. אף אחד לא רצה לגעת בנושא הזה קודם לכן בשל רגישותו, מורכבותו ובעיקר משום שכולם יודעים שהפתרון האמיתי, שמאוד קשה ליישמו, הוא הזרמת מיליארדי שקלים למערכת הבריאות והשקעתם בתקנים חדשים ובעיקר בהכשרת רופאים חדשים. כל עוד זה לא קורה, המהפכה עליה דיברו שני השרים שזיהו הזדמנות פוליטית מצוינת – תחכה".

בעל המאמר סבור ש"כדאי למען הדיוק וכדי למתן את הציפיות, לדבר יותר על פיילוט או ניסוי ופחות על תכנית או מהפכה... מה עוד שנמסר כי בעוד שנתיים התכנית תעבור בדיקה והערכה מחודשת משום שאיננה סופית... עד לפני שבועות ספורים רבים לא האמינו אפילו בממסד הרפואי שתהיה תכנית כזאת... יש התנגדויות, יש גם ניגודי אינטרסים".

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  מתמחים,  חדשות,  קיצור תורנויות,  משרד הבריאות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ
תגובות