COVID-19 עולמי

"הפער באחוזי החיסון בין מדינות עשירות לעניות הוא אות קלון"

אנשי רפואה ובריאות הציבור קוראים לממשלה להצטרף ליוזמת דרום אפריקה והודו לכפות על חברות התרופות ויתור על הקניין הרוחני של החיסונים לקורונה ולהנגיש אותם בזול ובמהירות לתושבי מדינות עניות

מגיפץת הקורונה בהודו. צילום: wintelineproductions.com/ שאטרסטוק

אנשי רפואה ובריאות הציבור קוראים לממשלת ישראל להצטרף ליוזמה של דרום אפריקה והודו, לכפות על חברות התרופות ויתור זמני של ההגנה על הקניין הרוחני של החיסונים לקורונה, זאת על מנת להנגיש את החיסון לכלל אוכלוסיית העולם ולמנוע המשך המגיפה והתפתחות של וריאנטים חדשים.

אנשי ונשות צוותי רפואה, מדע ואקדמיה, ביניהם בכירי המערכת הרפואית בישראל, פנו בתחילת השבוע (א') לממשלת ישראל במכתב הדורש להשתלב במאמץ הבינלאומי לכפות על חברות התרופות ויתור זמני של ההגנה על הקניין הרוחני של החיסונים לקורונה, ולאפשר בכך למדינות עניות לחסן את תושביהן בזול ובמהירות.

המכתב קובע כי ההתמודדות עם המגיפה, שכבר גרמה למותם של מיליונים ברחבי העולם, חייבת להיות בינלאומית. "אין דרך לנצח את הקורונה בתוך גבולות ישראל. כל עוד רוב אזרחי העולם לא התחסנו, מגיפת הקורונה לא תיעצר", כותבים המומחים.

בין החותמים על המכתב בכירי הרופאים לבריאות הציבור, מנהלי בתי חולים, חברי צוות המומחים למשבר הקורונה וכן ומדענים בעלי שם, ביניהם: ד"ר דורית ניצן, מנהלת מערך החרום של ארגון הבריאות העולמי אזור אירופה; פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל ביה"ס לבריאות הציבור באונ' בן גוריון ויו"ר איגוד רופאי הציבור; פרופ' חגי לוין, לשעבר יו"ר איגוד רופאי הציבור; פרופ' ניהאיה דאוד מביה"ס לבריאות הציבור באונ' בן גוריון, רכזת צוות המומחים למשבר הקורונה בנושא בריאות; פרופ' יונתן הלוי, נשיא המרכז הרפואי שערי צדק; פרופ' אוסקר אמבון, לשעבר מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת; פרופ' דן טרנר, מנהל מחלקת גסטרו ילדים ב"שערי צדק.

מכתבם של הרופאים הבכירים קובע כי ההחלטה על מתן החיסון השלישי לכלל האוכלוסיה בישראל הייתה חייבת לבוא יחד עם פעולה נחרצת לקידום חיסונם של כלל אזרחי העולם. "ניתן להבין שהנהגה נבחרת של מדינה תעשה כל שביכולתה כדי לעזור לאזרחיה בעת משבר", נכתב, "ואולם, בד בבד קיימת ציפייה שהיא תגלה סולידריות כלפי אוכלוסיות חלשות, שלא זכו לאפשרויות דומות.

"הפער באחוזי החיסון בין המדינות העשירות לעניות הוא עוול מוסרי ואות קלון, כמו גם קרקע פורייה להתפתחותם של וריאנטים חדשים. ארגון הבריאות העולמי מעריך שעד שלא יחוסנו כ-70% מתושבי העולם, אף אחד מאיתנו לא יהיה מחוסן. הביטחון הבריאותי והחוסן המוסרי של האנושות עומד היום למבחן".

החותמים דורשים מממשלת ישראל והממסד הרפואי לראות את התמונה הכוללת, ולא להתבצר במדיניות של "לאומנות החיסונים", שאינה מוסרית ואינה יעילה. במכתב הם קוראים לממשלת ישראל לתמוך בהצעת דרום אפריקה והודו שהוצגה לארגון הסחר העולמי WTO באוקטובר 2020, ובכוונה לכפות על חברות התרופות ויתור זמני על הקניין הרוחני של החיסונים, התרופות והציוד הרפואי שנועדו למאבק במגיפת הקורונה, וזאת במטרה להרחיב את יכולת הייצור הגלובלי של החיסונים ולהפוך אותם לזמינים לכל.

המומחים קובעים: "זו שעת חירום עולמית ונדרשת התגייסות בינלאומית חוצה גבולות כדי להתמודד עם הסכנה, ולהבטיח את חייהם ובריאותם של כל תושבי כדור הארץ. אין די בחיסון השלישי - עד שהעולם לא יחוסן - אף אחד לא מחוסן!".

נושאים קשורים:  חיסונים,  מגיפת הקורונה,  בריאות הציבור,  חברות תרופות,  קניין רוחני,  חדשות,  19-COVID,  ממשלת ישראל
תגובות