שבוע הלב

הקשר בין סוכרת למחלות לב

שיחה עם פרופ' ירון ארבל, מצנתר בכיר ומנהל המרכז למחקר קרדיווסקולרי במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב

סוכרת ותרופות נוספות (אילוסטרציה)
תרופות לסוכרת ותרופות נוספות. צילום אילוסטרציה

הקשר בין סוכרת למחלת לב נדון לא מעט בשנים האחרונות. מחקר מעניין שפורסם ב-2020 ב-BMJ בדק את שיעור ההיארעות של סיבוכים מקרווסקולריים בקרב המטופלים שאובחנו לראשונה עם סוכרת סוג 2. לכ-23% מהמטופלים הייתה אבחנה של לפחות מחלה מקרווסקולרית אחת.

פרופ' ירון ארבל, מנהל המרכז למחקר קרדיווסקולרי במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב

פרופ' ירון ארבל, מצנתר בכיר ומנהל המרכז למחקר קרדיווסקולרי במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב, עונה לשאלות בנושא:

האם כדאי לחפש מחלת לב בהעדר תסמינים?

זו שאלה מורכבת. בגדול, אנחנו יודעים כי חולי סוכרת נחשבים בסיכון גבוה או גבוה מאוד למחלות לב. לכן, ההנחיות העדכניות ממליצות לטפל בהם בהתאמה עם טיפול מניעתי יעיל (אורח חיים בריא, איזון לחץ דם, הורדת כולסטרול, איזון וטיפול בסוכרת וכו'). ידוע כי איזון גורמי סיכון תורם להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם וגם מונע התקדמות המחלה אם היא כבר קיימת.

יש ויכוח בספרות אם יש טעם בחיפוש אחר היצרויות בעורקים בגוף. כיום, מקובל לחפש מחלת לב ב-2 מצבים: אם למטופלים יש תלונות כלשהן (גם אם הן לא אופייניות ללב) ו/או המטופלים לא מעוניינים בטיפול ו"צריך להוכיח" להם שיש להם מחלת כלי דם כדי להגדיל את ההיענות שלהם לטיפול.

מתי להפנות לייעוץ קרדיולוג-מומחה (באילו מצבים שמתגלים ובעקבות איזו בדיקה)? 

בגדול, יש הנחיה להפנות לקרדיולוג בכל מצב שבו נמצאה עדות לבעיה בלב (גם אם היא קלה) לטובת ייעוץ מסודר. המטרה היא למנוע מחלות לב וכלי דם (מניעה ראשונית) או אם כבר קיים עדות לנזק, מניעת הדרדרות נוספת. לדוגמה, מטופלים עם סיפור משפחתי של מחלות לב, האם הם צריכים טיפול מונע? אם כן, מאיזה גיל ואיזה סוג טיפול? לגבי מטופלים עם קדם סוכרת ו/סוכרת, איזה בדיקות כדאי לבצע?

בשנים האחרונות, חלה מהפכה בתחום של טיפול בגורמי סיכון עם אפשרויות טיפול חדשות אשר הוכיחו ירידה משמעותית בסיכון למחלות לב וכלי דם. לכן, אנחנו ממליצים לכל מטופל עם מחלת לב מוכחת, בעיית שומנים בדם, לחץ דם מוגבר, קדם סוכרת או סוכרת לפנות לקרדיולוג במטרה לראות אם הם מקבלים את הטיפול הכי עדכני שיש. לדוגמה, כל שבוע אני פוגש מטופלים שמקבלים טיפול ישן לסוכרת שלא הוכח כמוריד סיכון לבעיות לב וכלי דם. לשמחתי, יש כיום טיפולים יעילים מאוד לסוכרת שהוכחו כמורידים את הסיכון לאירועי לב וכלי דם וכולם בסל הבריאות (כלומר, הם זולים). לכן, אני מחליף למטופלים את התרופות הישנות לחדשות.

האם רופאי משפחה יכולים להפנות לבדיקות ראשוניות בקהילה - על מה עליהם לשים לב במיוחד? 

חד משמעית כן. רוב הבדיקות מבוצעות על ידי רופאי משפחה והם/ הן עושים/ עושות עבודה נהדרת. חלק מהבדיקות מבוצעות כדי לאבחן מחלת לב לפי תלונות המטופל (אקו לב, אקו לב במאמץ, מיפוי לב או CTA). בדיקות אחרות משמשות אותנו לזיהוי היצרויות בעורקים (אולטראסאונד של עורקי הצוואר, כליות, אאורטה או רגליים). לכל הבדיקות הללו, רופאי משפחה שולחים את המטופלים, לפעמים לאחר התייעצות עם הקרדיולוג המטפל. חשוב לזכור שחלק מהבדיקות מכילות יוד או קרינה ולכן אנחנו ממליצים לחזור עליהם בתדירות נמוכה אם בכלל (מיפוי לב ו-CT לב).

חולים עם סוכרת סוג 2 - האם קיים פרופיל מטופל אופייני שרופא משפחה יכול לזהות בתור מנבא סיכון קרדיווסקולרי גבוה? האם יש גישה שונה לגבי טרום-סוכרת (ואילו ערכים)?

שאלה קשה. בגדול, אנחנו יודעים שככל שהסוכרת פחות מאוזנת (A1c גבוה) עם עדות לפגיעה באיברי מטרה (חלבון בשתן-אלבומינוריה, אי ספיקת כליות ועוד) וגורמי סיכון נוספים לא מטופלים (עישון פעיל, השמנה, עודף כולסטרול, סיפור משפחתי וכו') הסיכון עולה. אבל כמו שכולנו יודעים, אין כאן סף מסוים או נוסחה אשר יכולה לזהות אותם בצורה ממש טובה. לכן, אם יש ספק, מומלץ לחפש עדות למחלת לב וכלי דם.

הרבה חולי קדם סוכרת סובלים מתסמונת מטבולית. תסמונת זו מאופיינת על ידי השמנה בטנית (היקף מותניים מוגבר) יחד עם עלייה ברמות השומנים בדם, עליה בלחץ דם וסוכר בדם וגם עם כולסטרול "טוב" נמוך (HDL). ידוע כי תסמונת מטבולית קשורה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם אך גם לסרטן, ירידה קוגניטיבית ועוד בעיות לא נעימות. לכן, כאשר אנחנו נפגשים עם מטופל, הראייה היא תמיד הוליסטית ומסתכלת על האדם, בדיקות הדם ובדיקות העזר ביחד.

האם רואים הרבה מטופלים עם סוכרת שמאובחנים עם מחלת לב לראשונה בעקבות אירוע קרדיאלי אקוטי? יש נתונים שנתיים לגבי ישראל או בעולם? 

בהחלט, אנחנו יודעים ממחקרים בארץ ובעולם שכ-30% מחולים שמגיעים עם אוטם לבבי הם עם סוכרת. לחלק גדול מהם, זהו האירוע הראשון. יש חשיבות גדולה מאוד להתחיל להם טיפול גם לסוכרת וגם למחלת הלב באשפוז. באופן אידיאלי, אנחנו ממליצים לכל חולה סוכרת לעבור בדיקות ללב כמו שהוא/ היא עוברים לגבי הכליות או העיניים עם בדיקות תקופתיות פעם בשנה.

פרוגנוזה? האם קיים שוני בין מטופלים ללא סוכרת לבין מטופלים קרדיאליים "רגילים"? במה מתבטא להערכתך השוני? 

אנחנו יודעים כבר שנים רבות שחולי סוכרת הם בסיכון פי 2 לחלות במחלות לב. בנוסף, ישנם מחקרים אשר הדגימו כי סוכרת מקצרת את תוחלת החיים בצורה משמעותית: חולי סוכרת חיים בממוצע 6 שנים פחות מאנשים ללא סוכרת ומחלות לב וכ-12 שנים פחות אם יש להם שילוב של סוכרת ומחלת לב.

כיום, ישנם טיפולים מתקדמים אשר הדגימו כי הם יכולים למתן עד לבטל את הסטטיסטיקה הזו ולאפשר למטופלים עם סוכרת חיים טובים ומלאים. חלה התקדמות מדהימה בתחומים רבים בשנים האחרונות בטיפול בסוכרת, כולסטרול, לחץ דם וטיפול במחלות לב.

נושאים קשורים:  סקירה,  אבחון סוכרת,  מחלות לב,  פרופ' ירון ארבל