חדשות

ברגע האחרון: מחלוקת קשה על קיצור התורנויות

בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת נחשף לראשונה ש-65% מהמתמחים בכירורגיה שהשתתפו בסקר שערכה הר"י השיבו כי הם מעוניינים בקיצור התורנויות - אבל פרטיו לא הוכללו בדו"ח

המתמחים מפגינים מול ביתו של שר הבריאות. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

48 שעות לפני שאמור להיחתם הצו לפיו תקוצר תורנות המתמחים מ-26 שעות ל-18 (16 ועוד שעתיים לחפיפה עם המשמרת הבאה) – מה שכבר מוגדר כ"מהלך היסטורי במערכת הרפואה בישראל" – צצה מחלוקת על פרטי המתווה. משרד הבריאות, במפתיע, ביקש להתחיל בהפעלת קיצור התורנויות רק באפריל 2022 ולא כבר מינואר הקרוב.

הדים למחלוקת הזאת נשמעו אתמול (א') בדיון שהתקיים בוועדת הבריאות של הכנסת. התברר שמשרד הבריאות רוצה, בשלב ראשון, להנהיג את קיצור התורנויות של המתמחים רק במחלקות הפנימיות, במלר"ד ובמחלקות נשים, ורק בשלב מתקדם יותר להרחיב את תחומי הרפואה שעליו יחול המהלך החדש. הפעלתו מחייבת צו שייחתם בידי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מאחר שמשרדה חולש גם על נושאי העבודה. השרה מסרה כי מעוניינת שתחילת הפעלת המהלך יבוצע בבתי החולים בפריפריה והשלמתו על שאר בתי החולים תהיה בהדרגה במשך 4 השנים הבאות.

אלא שהמתמחים תובעים שהפעימה הראשונה במהלך תקיף 25% מכלל המתמחים בארץ, ולא כ-10% מהם העובדים עתה בבתי חולים בפריפריה. כמו כן הם תובעים שקיצור התורנויות יחול מיד גם על מחלקות הקורונה.

הממתמחים מעלים הילוך במאבק

בדיון אתמול, דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר", גם נחשף כי "בניגוד לאמירה החוזרת על עצמה בעיקר מצד בכירי הכירורגים, כאילו המתמחים והמתמחות בכירורגיה לא מעוניינים בקיצור התורנות – הן השמיעו דווקא קול אחר. ד"ר ניצן עטייה, סגנית יו"ר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית, סיפרה בדיון בועדת הבריאות של הכנסת כי לפי סקר שהוועדה לקיצור התורנויות יזמה בקרב המתמחים בכירורגיה – 65% מהמשיבים אמרו כי הם מעוניינים בכך. אלא שנתוני סקר זה, לא פורסם על ידי ההסתדרות הרפואית והם לא הופיעו בדו"ח הסופי של הוועדה מטעם הר"י שעסקה בכך".

בעקבות המחלוקת שצצה ממש ברגע האחרון, פרסם לפנות בוקר ארגון המתמחים "מרשם" את תגובתו: "עושים עלינו סיבוב פוליטי. בימים הקרובים 2,300 מתמחים, סטז'רים וסטודנטים לרפואה יגישו את מכתבי ההתפטרות"

ד"ר ריי ביטון יו"ר הארגון התלוננה: "משרד הבריאות מפקיר אותנו. אנחנו רואים בדיוק לאן זה הולך. לא נאפשר לכך לקרות. חבל שמעמידים אותנו במבחן הזה – אבל אין לנו ברירה. בעוד 4 ימים יוגשו מכתבי ההתפטרות."

עוד נמסר בתגובת הארגון כי ב"דיון שהתקיים בוועדת הבריאות של הכנסת, נחשף גם מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש המבקש משרת הכלכלה לערוך שינויים בטיוטת ההיתר (הכוונה לצו שיחייב את הפעלת המהלך וקיצור התורנות). באורח פלא נעלמו מהמכתב הזה ההצהרות על קיצור לכולם, בכל המקצועות, בתהליך מדורג שיש לו תאריך התחלה, אמצע וסוף. במקום זאת גילינו כי נכנס סעיף המבקש קיצור תורנויות ל-4 מקצועות בלבד וכמו כן רק בפריפריה - והשאר מתישהו בהמשך אחרי שיקימו צוות רב משרדי , כדי לבחון מחדש אם, אולי, כל זה מתאפשר. אז הפארסה הזו לא תעבור!

"נראה כי משרד הבריאות שהיה מוביל ופורץ דרך – נכנע ללחצים, קיבל רגליים קרות ומעדיף להשאיר למעלה מ-90% מהמתמחים בתורנויות של 26 שעות. אז בתגובה לכך – אנחנו מעלים הילוך.  אנחנו מבינים היטב שיש לנו יומיים להילחם – או שנישאר עם תורנויות 26 שעות לנצח. מבחינתנו זוהי מלחמה. או שיהיה קיצור תורנויות אמיתי או שלא יהיו מתמחים. אף פוליטיקאי לא יפקיר אותנו."

התגובה הזועמת והפערים בעמדות שונות שהוצגו בדיון רק הציפו את הסכסוכים הקיימים כיום במערכת הבריאות בישראל. "הלחץ והמתחים שהצטברו, העירה כל כך לינדר בדיווחה, התפוצצו בדיון בוועדת הבריאות – ואולם עם כל החריקות, הכעסים והחשש שהעסק יקרוס בשל המספר המוגבל כל כך של רופאים בישראל – השבוע מתחיל מהלך היסטורי שנדחה בזלזול במשך שנים רבות".

סותמים חורים ולא מתמחים

בדיון עצמו שמהלכו שודר בערוץ הכנסת, תיארה מתמחה בכירורגיה אורתופדית ד"ר שני סבוראי את תחושותיה: "רוצים לדבר על ההכשרה שלי? אז אני מנתחת רק פעם בשבועיים, וזאת כל ההכשרה שלי.

"לפני שכולם מדברים גבוהה גבוהה על הכשרה – תדברו על כך שאני ועמיתי סותמים חורים ולא מתמחים. יש בעיה בקופת חולים? שולחים אותי. חסר מישהו במרפאה? שולחים אותי. זאת לא התמחות, זאת לא הכשרה! צריך להשקיע בהכשרת המתמחים ולא להפוך אותנו לכוח עבודה זול. ואם אני כוח עבודה זול – אז אל תדברו איתי על כך ששיפור מינימלי בשעות העבודה המאפשר לי מינימום קיום בכבוד – זה מה שיפגע לי בהכשרה".

לגבי עמדת ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות בנושא התמחות הכירורגים – שני הגופים טוענים, בניגוד לעמדת המתמחים עצמם, כי ההתמחויות בכירורגיה, שבמהלכן צריכים המתמחים לנתח הרבה כדי להפוך לרופאים מיומנים וכן שהכירורגים גם חייבים המשכיות: לראות את המטופל לפני, במהלך ואחרי הניתוח. פרופ' יוסף קלאוזנר, כירורג בכיר שכיהן כיו"ר הוועדה המיוחדת שמינתה ההסתדרות הרפואית לבחינת אורך התורנויות טוען שקיצור התורנויות הוא עניין מסוכן.

"לכאורה, הוא הסביר, רופא עייף שווה רופא לא טוב. אבל הנושא נבדק מדעית, וכשבדקו את איכות החיים אחרי קיצור התורנויות מצאו שאין שינוי משמעותי בעייפות, אך הזמן בחדר הניתוח קוצר משמעותית, ובטיחות החולה נפגעה משמעותית. מחקר אמריקאי מצא כי קיצור תורנויות רופאים בטיפול נמרץ ילדים העלה פי 1.6 את שיעור השגיאות מסכנות החולים".

וכך הפערים בין אמירות בכיר הכירורגים ועמיתיו לבין המתמחות הצעירות שהופיעו בדיון עצמו המחיש את השינוי שמתרחש במקצוע ובעיקר את חילופי הדורות, כאשר הדור הצעיר של המתמחים לא מוכן עוד לקבל את תנאי העבודה החריגים של 26 שעות ברצף – ולעתים גם יותר מזה – וגם לא מוכן לשתוק יותר גם מול הגורמים הבכירים ביותר במערכת. "נקודת הרתיחה הנוכחית, ציינה לדוגמא לינדר בדיווחה, פותחת תיבת פנדורה: לא רק על איכות ההכשרה שפתאום מדברים עליה בגלוי, אלא על עמדתה של המועצה המדעית בהסתדרות הרפואית וגם על העובדה שבבתי החולים נעשות למעשה עבירות פליליות כאשר לא מעט מתמחים העובדים היום יותר מ-26 שעות ומעבירים כרטיס סיום עבודה פיקטיבי".

אתמול גם הובהר לפתע כי שר הבריאות ניצן הורוביץ מבקש זמן נוסף לשם ניסוח מתווה קיצור התורנויות של המתמחים בעוד שרת הכלכלה העירה על כך "זוהי עבודה בעיניים". משרד האוצר טוען כי שרת הכלכלה בכלל חורגת מסמכויותיה. לפני הדיון פנה משרד הבריאות לשרת הכלכלה בבקשה להכניס שינויים במתווה ובמודל קיצור התורנויות ואף תצמצם אותו – וזאת בניגוד למסגרת ההיתר החדש שעליו הכריזה ביום חמישי שעבר. מה שמוזר בכל זה: טיוטת הצו לקיצור התורנויות מבוסס על עבודת מטה שנעשתה במשרד הבריאות עצמו.

כפי שפורסם עוד בסוף השבוע, שר הבריאות מיהר להכריז כי הוא מאמץ את המתווה – אבל כעבור זמן קצר התברר שהופעלו עליו לחצים לשנות את גישתו. במתווה שעליו הכריזה שרת הכלכלה ונאמר כי הוא מקובל על שר הבריאות קיצור התורנויות של המתמחים אמור להתחיל מינואר הקרוב, להימשך בהדרגה בכמה פעימות עד 2026, כאשר תחילה יקוצרו תורנויות המתמחים במחלקות שאינן כירורגיות ורק ב-10 בתי חולים שבפריפריה, ובהדרגה, בתוך חמש שנים יקוצרו התורנויות של כלל המתמחים. בנוסף נקבע כי יוגבל מספר התורנויות המקסימלי של מתמחה ל-6 בחודש, ומספר שעות העבודה השבועיות יוגבל ל-60.

שרת הכלכלה: זה לא היתר – זאת עבודה בעיניים

אלא שאתמול בבקשה חדשה שהציג משרד הבריאות הודגש שיש להכניס שינוי במתווה: כאמור להתחיל את המהלך רק באפריל 2022 וגם לא לסיימו עד סוף 2026. כמו כן ביקש לבטל את ההגבלה של 6 תורנויות בחודש ובמקום זאת "להקפיא את המצב הנוכחי בנוגע למספר התורנויות החודשיות הקיים". גם לבטל את מגבלת 60 השעות השבועיות ושקיצור התורנויות של המתמחים יתחיל רק בארבע התמחויות בלבד: פנימית, ילדים, רפואה דחופה (מיון) ונשים – ואז יורחב לשאר המקצועות הלא כירורגים ורק בפריפריה. יתר על כן: משרד הבריאות מבקש עתה שלא לכלול כלל במתווה את המקצועות הכירורגיים וכן הרדמה וטיפול נמרץ "וזאת כדי להמשיך לבחון את העניין בוועדה בין משרדית".

שרת הכלכלה זעמה על הבקשה החדשה ואמרה, בדיון בוועדת הכנסת: "אם כך, מבחינתי זה לא היתר – זאת עבודה בעיניים". ואז סיפרה כי עבדה בנושא הזה בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ולכן נדהמה לקבל רק אתמול בבוקר את הבקשה החדשה. כן חשפה את העובדה שמשרד האוצר ניסה לטעון שהיא חורגת מסמכויותיה בניסוח ההיתר. "אני חתמתי על ההיתר למרות אמירות קשות של משרד האוצר שאין בסמכותי לקבוע היתר שיש לו משמעויות תקציביות, כולל אמירות מפורשות שאני חורגת. אז עניתי שאני לא מכירה עבודת מטה שבקצה שלה אין לו"ז ויעדים. לפיכך היתר שלא ידבר על היקף התורנויות, שעות העבודה, והיעד הנדרש בלוחות הזמנים הוא אות מתה שאין בה תכלית".

עם זאת, הודתה שוויתרה על הרעיון המקורי שלה לקצר גם את התורנויות במחלקות הפנימיות ובמיון בכל הארץ כבר בשלב הראשון. "ההיתר רחוק מלהיות מושלם, אני לא חושבת שזה היה צריך להיות ככה אחרי כל כך הרבה שנים, אבל הנסיבות הן שלא היה תקציב מדינה במשך שלוש שנים ומערכת הבריאות הורעבה לאורך שנים".

שר הבריאות הורוביץ ומנכ"ל המשרד פרופ' אש אמרו בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת כי חשוב לנסח את ההיתר באופן ריאלי, כדי שיעמוד במבחן המציאות לאור המחסור ברופאים. כן הדגישו שנדרש עוד זמן כדי לדאוג ששכר המתמחים לא ייפגע למרות קיצור התורנויות, ובאופן כללי - שסוף סוף יטפלו כראוי בבעיה שהוזנחה שנים רבות. לכן לא יקרה כלום אם התהליך יתארך בכמה חודשים וגם יחל יותר מאוחר מכפי שנקבע קודם לכן. שר הבריאות דיווח בדיון שמשרדו ביקש עוד טיפת-זמן כי גם בין הרופאים יש חילוקי דעות על המהלך כולו. "רק עתה סגרנו את עניין תקציב המדינה ומשרד הבריאות שיעלה לאישור הכנסת בחודש הבא. אני לא רוצה שנעשה משהו שאחר כך נצטרך לבטל, ולהגיד שלא יכולים ליישם ושזה לא מעשי - ואז האכזבה תהיה קשה. זה נושא רציני, אבל הוא לא רק בידי משרד הבריאות. מעורבים במהלך גם האוצר והסתדרות הרפואית. יש עוד הרבה שאלות ואין לנו את כל התשובות. אנחנו צריכים עוד קצת זמן כדי לשבת ולחדד את כל זה. הבהילות איננה במקומה עתה".

נושאים קשורים:  חדשות,  קיצור תורנויות,  ח"כ אורנה ברביבאי,  ד"ר ריי ביטון,  פרופ' נחמן אש,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  ארגון מרשם
תגובות
אנונימי/ת
04.10.2021, 18:22

לצערינו המתמחים זוכים לתת ייצוג מהר״י, קשה לראות איך הר״י יכולים לייצג ציבורים שונים שלא מעט פעמים נמצאים משני צידי המתרס.
כסטודנט אני באמת ובתמים מאמין שהר״י רוצים לעשות טוב, הבעיה שהמסה העיקרית של חבריה הם מומחים ויש גנות סופית של מלחמות שהם יכולים להלחם.

אנונימי/ת
04.10.2021, 18:29

הר"י זה גילה מיושנת ומושחתת.
קלאוזנר העלוב נשמע כמו בעל עבדים שישקר כל שקר כדי לשמר את ה"מורשת" ואת קוטפי הכותנה והטבק שלו

אנונימי/ת
04.10.2021, 18:40

כירורגיה שונה מאוד מרפואה פנימית. רצף הטיפול והאחריות הפרסונלית למטופל מהוות את אבן יסוד. המתמחה בכירורגיה לומד לתפקד במצבי לחץ וכן גם בעייפות.
תפקוד בתי החולים תלויים אמנם במספר ותפקוד המתמחים. המתמחים זקוקים לניסיון. בתי חולים פרטיים בעולם מתפקדים מצוין בלי מתמחים.
החובה לבצע מספר מספיק של פעולות ניתוחיות קובעת את משך ההתמחות.
פחות ימי עבודה = פחות ניתוחים > התארכות ההתמחות במקצועות הכירורגיים או כירורגים לא טובים.

אנונימי/ת
04.10.2021, 18:46

ל18:42, מדינות רבות ומגוונות בעולם הוכיחו ומוכיחות שאין פגיעה במטופל כאשר התורנויות יורדות מ16 ואף מ14 שעות.
האם יכול להיות שהר״י שבויים בקונספציה מיושנת שעבר זמנה?
האם נזכה לראות ולו מחקר אחד שמוכיח שהרצף הטיפולי פוגע במטופל?
האם נזכה לראות רפורמה הכשרת הכירורג על מנת שהמתמחים יבלו את רוב זמנם בחדר ניתוח ולא בעבודות משנה וסתימת חורים?

04.10.2021, 18:57

למרות הקשיים הכרוכים בכך, הגיע הזמן עכשיו! לקצר התורנויות למקסימום שני שליש היממה. ויפה שעה אחת קודם.

10.10.2021, 10:59

אבל, המאבק הצודק הזה חייב להיעשות דרך הארגון המיצג את כלל הרופאים : הר"י

אנונימי/ת
04.10.2021, 19:05

זו ממש לא מחאה שרופאים צריכים לעשות. זו מחמאה של הציבור. מי רוצה לקבל רופאה בשעות הקטנות של הלילה, שנמצאת בבי"ח מהבוקר? כל מי שעשה תורנויות יודע שיש שעות שאתה הופך להיות אדם רע, חסר סבלנות כלפי הצוות וגרוע מכך, כלפי המטופלים שזקוקים לחמלה. כשהתחלתי לעשות תורנויות ובבוקר בזמן העברה שיוועתי לעוף כבר מהמחלקה (זמן מושלם לטיצ'ינג, לא?) הפרופסורים הגדולים טרחו להזכיר לי שוב ושוב ש"בזמנם היו הולכים בארבע אחרי תורנות" ש"למתמחה אין שעות" והתפלאו למה מגיע לנו יום חופש במהלך השבוע אם הינו תורנים ביום שישי (הרי בשביל זה יש את שבת). במהלך ההתמחות שלי ראיתי לא מעט רופאות-מתמחות מצטיינות ומובילות אבל גם מתמחים, שעוזבות התמחויות שונות כמו ילדים ופנימית ועוברות למסלול של רפואת משפחה - בתקווה להכנס להריון בזמן הנכון, קרי כשהן צריכות לעשות תורנויות בפנימית ובילדים. אין לי שום דבר נגד המסלול הזה, רק נגד מנהלי המחלקות שלא השכילו לשמר אצלן את המתמחות האלה. אז בעיה שלהן שהן רוצות גם ילדים משלהן, נכון? בחשיבה קצת יותר רחבה, אלה בדיוק האמהות שאנחנו כחברה רוצים לעודד ילודה אצלן, לא?

אנונימי/ת
04.10.2021, 19:37

בהצלחה למתמחים במאבקם הצודק

חגי ציון צריך להתפטר. פוליטיקה בגרוש. להעלים מידע חיוני מוועדת הכנסת? בושה וחרפה. הורדת את הר״י לשפל המדרגה. מה גם האירגון שלך כבר מזמן אינו מייצג אלפי רופאים עצמאיים ומתמחים.

אנונימי/ת
04.10.2021, 20:45

פרדריק דה-קלרק, הנשיא האחרון של דרום אפריקה הפאשיסטית, הבין כי אי אפשר להחזיק את השחורים כ"עבדים" של הלבנים, והכריז על בחירות חופשיות ודמוקרטיות, שהביאו לשחרור ה"עבדים" השחורים.
הר"י, משרד הבריאות וממשלות ישראל לדורותיהן, לא מבינות עד היום שהן מחזיקות את המתמחים כ"עבדים" בבתי החולים. הגיע הזמן שהמתמחים יגישו מכתבי התפטרות אישיים, ולא קולקטיביים (כי בית המשפט יפסול התפטרות קולקטיבית), וייתנו את חזרתם לעבודה בתנאי עבודה אנושיים, וגם אך ורק בתנאי שכל המתפטרים יחזרו בסוף לעבודה באותן מחלקות שבו הם עבדו.

אנונימי/ת
04.10.2021, 21:49

ליורם שלום,
עגלת המתמחים הדוהרת יצאה מן האורווה:
מאוחר מידי.
הפסדת עם גישתך האנכרוניסטית ,שמרנית,צרת גיזרה ואופק
רצוי שכמומלץ-תעוף

אנונימי/ת
04.10.2021, 22:19

הבעיה נעוצה בכך שעל כל מתמחה שיתפטר יקפצו שני מועמים אחרים וימלאו את מקומו. כך קורה כאשר יש מעט תקנים. מנהלי המחלקות ומערי האוצר יודעים זאת היטב. כוחות השוק, היצע וביקוש. בישראל 2021 לא חסרים רופאים אלא תקני רופאים ולכן ניתן להעסיק רופאים ובעיקר מתמחים בתנאי שכר , תנאי עבודה ותנאים סוציאלים ירודים. ככה פשוט.

אנונימי/ת
04.10.2021, 23:41

איחולי הצלחה למתמחים במאבק הכ"כ צודק !. הר"י = גוף ישן ומסואב שאינו דואג לאינטרסים של מרבית הרופאים בישראל. המתמחים לא מעניינים אותו, גם לא הרופאים העצמאיים. בשנת 2004, בהיותי מתמחה - פניתי בשאילתא להר"י בעניין הפרה שיטתית וממוסדת של חוק עבודה ומנוחה בהעסקת מתמחים.... בכיר מאוד בהר"י ענה לי (לא בעדינות רבה) כי אם אני רוצה לסיים את ההתמחות שלי כדאי שאעזוב את הנושא לאלתר.
אל תוותרו מתמחים יקרים ! מדובר במאבק חברתי מוצדק מאין כמוהו, וטוב מאוחר מאשר לעולם לא.

אנונימי/ת
05.10.2021, 07:05

במקום ללמוד ממדינות נאורות בעולם איך משפרים את איכות ההתמחות ממשיכים להתעסק בכסף ותקנים. דרושה רפורמה במערכת הבריאות ואז מנהלי מחלקות לא יהיו בתפקידם עד הפרישה אלא החוזה יוארך בהתאם להצלחות מקצועיות של המחלקה כולל רמת ההתמחות. הגישה של הר״י היא שהתמחות היא כמו טירונות, אפיזודה במהלך שנות העבודה ברפואה ולכן אין צורך לשנותה. עובדה: במתכונת המערכת הנוכחית היא מגיעה להשגים גדולים, לפחות במרכז הארץ.

כירורגיה זה מקצוע שבו חייבים חשיפה רבה ככל הניתן למצבים כירורגים .
התורנויות הם חלק לא מבוטל מההכשרה .
בכל תורנות אתה לומד להתמודד עם מקרה חדש ולנהל אותו בעצמך
ההתמודדות היתה צריכה להיות לא עם קיצור התורנויות , אלה עם ההפניות הרבות המטומטמות שיש במהלך התורנות
המוקדים שהוקמו מפנים כל דבר למיון , כך גם רופאי משפחה , אמבולנסים
הכל מתנקז למיון , אילו כמות האנשים הפונה היתה קטנה , והיה ניתן לנוח מס' שעות בתורנות , ניתן היה בקלות להמשיך לעבוד באותה מתכונת .
במקצועות כירורגים ראוי שיהיו כמה שפחות מפמחים כדי שיוכלו לקבל הכשרה מקסימלית , אין ספק שזה יצור עומס עבודה , אבל הבחירה הנה של האדם המבקש להתמחות בכירורגיה
למי שקשה , יש אפשרויות אחרות ...
גם מי שמתקבל לקורס טיס וקשה לו , לא משנה את התנהלות הקורס , הוא מודח או פורש ביוזמתו .
אני בהחלט חושב שהכירורגים של "פעם" עבדו קשה מאוד , אבל אין ספק שהכשרתם היתה טובה יותר !!!

הלוואי והדור הצעיר היה מציב לעצמו סדר עדיפויות כמו שלפחות חלק מהדור הישן עשה. ולא שם את עצמו בראש סדר העדיפויות.
הלכתם למקצוע רפואה. שכחתם את זה. הבחירה היתה שלכם. וגם ידעתם היטב מה עומד בפניכם.
מעשית - כאשר מתמחה עושה 1-2 תורנויות בשבוע - הוא יעדר מהמחלקה 2-4 ימים בשבוע (יום לפני ויום אחרי). זה אומר שצריך (לפחות!) להכפיל את מספר המתמחים כדי שיהיו רופאים במחלקות , וברור לכולנו שזה לא יקרה.
אז לחתום על ההסכם / היתר ואחר כך להתמודד עם הקטסטרופות? לא חושבת ששר הבריאות הבין מראש לאן הוא נכנס.
ועל זה נאמר - תתמודדו !!!

06.10.2021, 09:20

המבנה האירגוני של מערכת הרפואה הציבורית בישראל הוא מהמיושנים והשמרניים שקיימים.
השמרנות הזו , שאינה חדשה ואינה ייחודית דווקא לישראל, תורמת לאינטרסים של קבוצה קטנה של רופאים העומדים בראש הפירמידה ( רופאים בכירים ומנהלי מחלקות) ואותם , בעיקר ,הר"י באופן מסורתי משרתת.
רפורמות רבות ( פול טיימרים, ביטול הקביעות של מנהלי מחלקות , ועוד ועוד) טורפדו בעבר ע"י הר"י , תמיד במסווה של רצון עז לשינוי , אך במקביל העלאת קשיים שונים שטירפדו לבסוף את ביצוען. התנגדות זו עבדה היטב עם הרגולטור, משרד הבריאות, שבאופן מסורתי מפגין חולשה וסימני כניעה כלפי כל גוף חזק.
בעניין המתמחים , אין ספק שיש לקצר את תורנויות ,גם עניינית וגם כיון שנקודת הייחוס שלהם בעבודה היום, היא תנאי עבודתם של חבריהם שעובדים בהיי טק ולכן אין טעם לדבר על מה שהיה בתורנויות לפני 30 שנה.
ניתן לעשות עוד המון בשיפור ההתמחות , כדי להקטין את העבודה השחורה והמיותרת של מתמחים , כך שקיצור התורנויות לא יקטין את נפח העבודה הרפואית שהם עושים ואיכות ההתמחות לא תיפגע, שינויים שניתן היה לעשותם כבר לפני שנים רבות אבל לאף אחד לא היה באמת איכפת.
ללהט של מאבק המתמחים והאהדה לה הם זכו יש יתרון נוסף: הוא מאפשר לעשות את השינוי, אבל גם לכפות על המערכת חלק מאותן רפורמות אחרות שללא הלחץ שייווצר במערכת ע"י הכנסת קיצור ההתמחויות , לא ייקרו עוד שנים רבות .
מינוף זה של קיצור התורנויות לרפורמות נוספות שייכפו על המערכת הציבורית, ללא קבלת אישור הר"י או האיגודים המסונפים לה, מהווה סיבה נוספת לעשות את השינוי.

06.10.2021, 10:33

בתור מרדים, זוכר היטב את המתמחים של קלאוזנר נכנסים ב 14:00 לניתוח וויפל שנמשך עד הלילה. זאת אחרי שהיו תורנים מהבוקר דיום אתמול.
שימשו בתור רטרקטור במקרה היותר טוב, נרדמו לתוך השדה ונפלו שדודים ארצה לא פעם כשהתעלפו.
אפשר לקרוא לזה הכשרה?....
העיקר שבסילבוס רשום שניתחו עשרות וויפלים....

אנונימי/ת
06.10.2021, 10:41

רוצים לשפר הכשרה - תורידו מהמתמחים את כל הבירוקרטיה העלובה שהיא מנת חלקם כיום, ותשקיעו זמן איכות בלימוד תאורטי ומעשי.