חדשות

תחליף לאנטיביוטיקה? הפתרון שפותח על ידי חוקרים ישראלים

טכנולוגיה חדשה שפותחה באוניברסיטת תל אביב תאפשר להחדיר לגוף חיידקים "טובים" באמצעות הזרקת רעלנים ולחסל כך חיידקים "רעים" עמידים לאנטיביוטיקה

ד"ר דור סלומון. "ניתן להתאים את המערכת שפיתחנו גם לטיפול כנגד חיידקים מחוללי מחלה בבני אדם, בחיות משק, בצמחים ובסביבה". צילום: אונ' ת"א

טכנולוגיה חדשה של אוניברסיטת תל אביב תאפשר להחדיר לגוף חיידקים "טובים" לצורך תקיפה באמצעות הזרקת רעלנים וחיסולם של החיידקים ה"רעים". החוקרים סבורים שהפיתוח המותאם לסוגים שונים של חיידקים עשוי להוות תחליף ביולוגי לאנטיביוטיקה שיעילותה הולכת ופוחתת בשנים האחרונות.  המחקר נערך על ידי ד"ר דור סלומון, ד"ר ביסוונאת' ז'אנה וקינגה קפל מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ופורסם בכתב העת EMBO REPORTS.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר לאחרונה את העמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה כאחת הסכנות המשמעותיות ביותר לבריאות הציבור ולאבטחת מזון. לטענת החוקרים, היות שחיידקים נלחמים זה בזה על משאבים ומזון מקדמת דנא, הם פיתחו מנגנונים מגוונים ומתוחכמים לנטרל את מתחריהם. הבנה של המנגנונים המתווכים את מלחמות החיידקים הללו תאפשר את ניצולם והסבתם לכלים חדשים שישמשו לטיפול במחלות הנגרמות על ידי חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

במסגרת המחקר, החוקרים "שאלו" מערכת להזרקת רעלנים, הנקראת מערכת הפרשה מטיפוס 6, מחיידק הגורם למחלה והחדירו אותה לחיידק "ידידותי", Vibrio natriegens, שאינו מזיק לבני אדם או לחיות אך יכול לשרוד ולהתרבות תחת תנאים מגוונים.

מערכת ההזרקה דומה לחץ מורעל הנורה מהחיידק לעבר חיידקים שכנים. הרעלנים שנישאים על גבי החץ מתווכים את הרג החיידקים המתחרים. בעזרת זיהוי חלבון בקרה מרכזי, החוקרים הצליחו לייצר "מתג הפעלה" למערכת ולגרום לכך שהיא "תידלק" רק בתגובה לחישת תנאי סביבה רצויים. בנוסף, החוקרים הראו שניתן לשלוט בסוג ובכמות הרעלנים שמוטענים על גבי החץ הנורה, וכך לשנות את טווח ההרג של המערכת.

"המערכת שבנינו מאפשרת לנו להנדס חיידקים "טובים" שיוכלו לזהות חיידקים גורמי מחלה, לתקוף אותם באמצעות רעלנים ולנטרלם. אנו יודעים לשנות ולשלוט בכל רכיב במערכת וכך ליצור חיידק שמנטרל זנים שונים של חיידקים. זוהי למעשה הוכחת היתכנות המראה שבידינו הידע והיכולת ליצור חיידקים שינצלו את מערכת ההרג הזו וישמשו כטיפולים אנטיביוטיים. חיידקים שכאלה יוכלו להחליף את האנטיביוטיקות הקלאסיות שבהן אנו משתמשים היום," מסביר ד"ר סלומון.

לדבריו, אב הטיפוס יוצר על ידי החוקרים בחיידק שנמצא באופן טבעי במים מלוחים. על כן, הוא יעיל במיוחד בניטרול חיידקים הגורמים למחלות בדגים ובבעלי חיים ימיים אחרים המשמשים למאכל. "המערכת בצורתה הנוכחית מותאמת במיוחד למניעה וטיפול בזיהומים חיידקיים המשפיעים על ייצור מזון מבעלי חיים ימיים. דגים ומאכלי ים אחרים מהווים מקור מזון מרכזי באזורים רבים בעולם, ותפוקתם נפגעת קשות כתוצאה ממחלות הנגרמות על ידי חיידקים. כיוון שאיננו רוצים לשפוך אנטיביוטיקה לבריכות הגידול, פתרון ביולוגי כמו זה שפיתחנו יכול להוות אלטרנטיבה יעילה. עם זאת, ניתן להתאים את המערכת שפיתחנו גם לטיפול כנגד חיידקים מחוללי מחלה בבני אדם, בחיות משק, בצמחים ובסביבה,"  מסכם ד"ר סלומון.

קרן פרימור כהן, מנכ"לית רמות, חברת המסחור של אוניברסיטת תל אביב, הודיעה כי הגישה בקשת פטנט המגנה על הטכנולוגיה ויישומה, וחברות רבות בתחום כבר הביעו עניין במערכת מתוחכמת זו.

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  ד"ר דור סלומון,  ד"ר ביסוונאת' ז'אנה,  מיקרוביולוגיה,  חיידקים,  חדשות,  מחקר ישראלי
תגובות
אנונימי/ת
15.09.2021, 10:27

הראש היהודי ממציא לנו פתרונות ותרופות..אוניברסיטת תל אביב יוצאת מהכלל - פרופ נדיר ארבר מאיכילוב עם תרופת הקורונה, המכון הביולוגי בנס ציונה - וכל הטוב הזה לא שווה פרוטה - שום דבר לא מגיע לקליניקה - לישראלי השוכב על מיטת חוליו בבית החולים