מחקרים

שימוש ב-DAA לטיפול בחולי HCV עם שחמת לא מפוצה

חוקרים מצאו כי הכחדה נגיפית של HCV באמצעות DAA מביאה לירידה בשיעורי התמותה, הן מסיבות הקשורות לכבד והן מסיבות אחרות

טיפול תרופתי ל-HCV (צילום: אילוסטרציה)

השאלה האם פינוי נגיפי (viral clearance) בקרב חולים עם זיהום בנגיף דלקת כבד נגיפית מסוג Cי(HCV) ושחמת בלתי מפוצה הינו בעל משמעות קלינית טרם התבררה דיה. בנוסף, טרם הובהר האם פינוי שכזה מביא לצמצום התמותה, על רקע פגיעה בכבד ועל רקע אחר.

בכת העת Infectious Diseases and Therapy פורסם מחקר שנועד להעריך האם הכחדה נגיפית מביאה לירידה בתמותה על רקע פגיעה בכבד ועל רקע אחר בקרב חולים עם זיהום HCV ושחמת בלתי מפוצה.

לצורך זה, השוו החוקרים בין 364 מטופלים מבריטניה הסובלים משחמת בלתי מפוצה שקיבלו טיפול אנטי-נגיפי ישיר (DAA) והשיגו תגובה נגיפית מתמשכת (SVR) בבריטניה (קבוצת DAA), ובין 249 חולים עם שחמת לא מפוצה שלא קיבלו DAA ועברו טיפול סימפטומטי ביפן (קבוצת לא-DAA). על מנת ליצור קבוצות בעלות מאפייני בסיס דומים, ביצעו החוקרים התאמה על פי ציון הנטייה, וערכו שקלול הסתברותי הפוך (IPW). התמותה שקשורה ושאיננה-קשורה לכבד נותחה תוך שימוש באומדן פונקציית ההיארעות המצטברת של ה-IPW.

שיעור התמותה המצטבר מכל הסיבות בקבוצת ה-DAA היה נמוך באופן מובהק מזה של קבוצת הלא-DAA (p <0.0001, מבחן לוג הדרגות מותאם ל-IPW). יתר על כן, שיעורי ההיארעות המצטברים של תמותה שקשורה ואיננה קשורה לכבד היו נמוכים באופן מובהק בקבוצת ה-DAA בהשוואה לאלה של קבוצת הלא-DAA (p <0.0001 לשניהם).

לסיכום, הכחדה נגיפית באמצעות DAA הביאה להפחתה בשיעור התמותה על רקע פגיעה בכבד, ואפילו לתמותה שאיננה קשורה בכבד, בקרב חולים עם זיהום HCV ושחמת לא מפוצה.

מקור: 

Kumada, T et al. Infectious Disease and Therapy. 2021 Jun;10(2):1001-1013.doi: 10.1007/s40121-021-00441-7.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  שחמת,  DAA
תגובות