COVID-19 בישראל

זעם בפנימיות: "ביקורת על הטיפול שלנו היא טעות מקצועית ומוראלית"

פנימאים בכירים דוחים בתוקף את דבריה של פרופ' גליה רהב על איכות הטיפול במונשמים במחלקות הקורונה: "אנחנו מטפלים במונשמים על בסיס יומי עוד טרם הקורונה, ובחורף יותר מאשר ביחידות טיפול נמרץ"

ד"ר דרור דיקר. מנהל מחלקה פנימית בבית החולים השרון. "כדי למנוע את קריסת הטיפול הנמרץ, לקחנו על עצמנו להתגייס ולסייע בהנשמות"

באיגוד לרפואה פנימית זועמים על דבריה של פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא", כפי שצוטטה אתמול (א') ב"ישראל היום": "במחלקות פנימיות קורונה לא יודעים לטפל במונשמים כי אין מספק מיטות טיפול נמרץ ואין צוות מקצועי".

בתגובה לביקורת על איכות הטיפול במחלקות פנימיות קורונה, מבהירים באיגוד לרפואה פנימית: "אנחנו הקונץ פטנט הישראלי. העורף ההנשמתי של המערכת. אין בעולם עוד מדינה בספיגת יתר כמונו, שבה מונשמים במחלקות הפנימיות עוד טרום הקורונה כ-500 חולים ביום חורף נתון, יותר מאשר ביחידות הטיפול נמרץ".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא". "לא יודעים לטפל במונשמים". צילום: דוברות בית החולים

פרופ' רהב, המכהנת גם כיו"ר האיגוד למחלות זיהומיות בהסתדרות הרפואית, אמרה עוד לפי הדיווח: "70%-60% מהחולים קשה אינם מחוסנים, אבל במחלקות לטיפול נמרץ רוצים קודם כל לטפל בחולים הצעירים יותר שרובם לא מחוסנים ובחלק מהמקרים הם תופסים את המקומות של החולים שהתחסנו, שהם הרבה יותר מבוגרים, וזה מקומם מאוד".

הביקורת על כך שבמחלקות הקורונה לא יודעים לטפל היטב במונשמים נדחית על ידי הרופאים הפנימאים, שמבקשים להבהיר כי עיקר נטל הטיפול בחולים המאושפזים בקורונה נופל על המחלקות הפנימיות, על רופאיהן וצוותיהן, ולא על מומחים ויועצים מיתר מחלקות בתי החולים.

"במהלך השנה האחרונה הייתי אחראי על מחלקת קורונה כשבעה חודשים. הייחוד שלנו במחלקות הפנימיות הוא יכולות הטיפול הנמרץ. בניגוד למדינות אחרות בעולם, הרופאים הפנימאים בארץ עוסקים בחולים מסוג זה על בסיס יומי, לרבות טיפול בפרסורים, הנשמה וכו'", אמר ד"ר אביב טלמון, מומחה ברפואה פנימית מ"הדסה עין כרם" וחבר ועד האיגוד לרפואה פנימית. "אני יכול לומר בלב שלם שהמטופלים אצלי במחלקה, שהיתה מחלקת חולים קשים (שאינה טיפול נמרץ), קיבלו טיפול מתקדם ביותר".

פרופ' טליה וולק, מנהלת מחלקה פנימית ד' ב"שערי צדק". "אחוז התמותה של חולי קורונה אצלנו נמוך יחסית לעולם"

פרופ' טליה וולק, מנהלת מחלקה פנימית ד' ב"שערי צדק", הוסיפה: "עם המספרים אי אפשר להתווכח. הראיה הניצחת ליכולת הטובה של הרפואה הפנימית בארץ בנושא טיפול נמרץ היא אחוז התמותה הנמוך יחסית לעולם של חולי הקורונה, שעומד לשמחתנו רק על 0.6%, לעומת 2.1% ממוצע הנפטרים בעולם". באיגוד לרפואה פנימית מבהירים: "במספרים מוחלטים, מדובר ב-842 נפטרים לכל מיליון תושבים במדינת ישראל, לעומת 2,040 נפטרים לכל מיליון תושבים בארה"ב, או 1,979 נפטרים לכל מיליון תושבים בבריטניה, או 1,722 נפטרים לכל מיליון תושבים בצרפת. אחוז התמותה הנמוך בארץ בולט שבעתיים לנוכח מספר מיטות האשפוז הנמוך בישראל לעומת מספרן במדינות ה-OECD".

ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד האירופאי לרפואה פנימית ומי שזכה להדליק משואת יום עצמאות בשם צוותי הרפואה המטפלים בחולי הקורונה, אמר בתגובה לביקורת: "כבר שנה וחצי אנחנו נשכבים במסירות על הגדר עבור מערכת הבריאות הישראלית. המאמץ שלנו עצום ומתמשך. כדי למנוע את קריסת הטיפול הנמרץ בארץ, לקחנו על עצמנו ברפואה הפנימית להתגייס ולסייע בהנשמות".

לדברי דיקר, "כל ימות השנה, עוד הרבה לפני מגיפת הקורונה, אנחנו מורגלים להנשים במחלקות הפנימיות הרגילות חולים קשה. זה הרי מראה שכיח בישראל של מחלקות עם תקן מיטות ל-38 חולים, המאשפזות בפועל כ-45 חולים, מהם ארבעה עד שישה מונשמים. זה הממוצע השכיח כבר שנים ב-111 המחלקות הפנימיות אצלנו. אין עוד מדינה בעולם בספיגת יתר כמונו. התמקצענו בחלוקת כוח ומאמץ להתמודד עם המספרים הללו, ולכן חבריי ואני סבורים ששיח על קריסה, על שחיקה ויצירת בהלה, הוא טעות מקצועית וגם מוראלית".

נושאים קשורים:  ד"ר דרור דיקר,  פרופ' טליה וולק,  ד"ר אביב טלמון,  מחלקה פנימית,  מחלקות קורונה,  פרופ' גליה רהב,  טיפול נמרץ,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2021, 19:52

רופא תורן בפנימית, חודשיים בהתמחות, לא באמת יודע לטפל (ומתי להתייעץ) כמו התורן בטיפול נמרץ...

13.09.2021, 19:57

מנהלי מחלקות הקורונה מזדעקים כשמישהו קם וקורא ש״המלך הוא עירום״.
מיינד יו…זאת פרופ גליה רהב - אחת מאלה שנחשבים אורים ותומים מפרוץ המגיפה…
אני מכיר אישית אנשים (מהימנים) שהיו מאושפזים במחלקות קורונה ומספרים סיפורים מזויעים על המתרחש במחלקות אלה. הכי קל לגלגל עיניים ולצקצק בשיניים.
תהיו הוגנים… אולי פרופ גליה רהב צודקת, כמה שזה לא נעים…

אנונימי/ת
13.09.2021, 19:57

כשהיא צודקת היא צודקת.למרבה הצער מונשם לא בטיפול נמרץ זה במקרים רבים גזר דין מוות. (לאו דווקא מחמת חוסר ידע, זה שילוב של הנל יחד עם התנהלות מחלקתית שאיננה בנויה לתמיכה במונשמים)

אנונימי/ת
13.09.2021, 20:15

1. לרופאים פנימאים יש פחות ידע מלרופאי טיפול נמרץ בחולה המונשם והלא יציב, גם פחות נסיון, גם פחות אורינטציה. 2. למחלקות קורונה יש פחות יכולות ופחות כ"א לטפל בחולה מונשם ו/או לא יציב המודינמית. 3. תורן במחלקה פנימית שאמור לטפל גם בחולי הקורונה הפחות קשים, גם במונשמים וגם לקבל מספר חולים מהמלר"ד אינו פנוי כפי שתורן ביחידת טיפול נמרץ פנוי. 4. החדרת צנתרים, מתן תרופות ואזואטיביות, צנרור קנה והנשמה אינם המטרה בטיפול בחולה המורכב אלא האמצעים ויש לדעת היטב איך, מתי, למי ובעיקר למי לא. 5. חלק מבתי החולים ומנהלי המחלקות הפנימיות שולחים למחלקות הקורונה את הרופאים הצעירים יותר והמנוסים פחות, ודאי לא את הבכירים.6. פרופ' רהב מרהיבה להתראיין כמעט בכל כלי תקשורת ובנושאים רבים. היא גם נוהגת להטיף מוסר לאוכלוסיה דבר ששעלול לעורר דוקא אנטגוניזם. יש להבין, למגיפה האיומה הזו אין כוכבים, אין סלבריטאים והצניעות יפה לה. אולי שווה ללמוד מפרופ' גילי רגב.

אנונימי/ת
13.09.2021, 20:50

אותה כותרת כמו לפני שנה. אולי יתראיינו מעט פחות כל המומחים הללו. קצת שקט שיתנו לנו, קצת מנוחה.

אנונימי/ת
13.09.2021, 22:21

אמירות כאלה לא מוסיפות לאמון הציבור במערכת הבריאות. כבר אמר הנביא: לָכֵן, הַמַּשְׂכִּיל בָּעֵת הַהִיא-יִדֹּם, כִּי עֵת רָעָה הִיא (עמוס, ה', 13)

13.09.2021, 22:33

חולה מונשם במחלקה פנימית הוא בעצם חולה מוזנח גם בגלל חוסר ידע וניסיון של צוות וגם בגלל עומס עבודה .מי שטוען אחרת - שלא יבקש כול פעם אזרע של מרדים או רופא טיפול נמרץ. טיפול נמרץ והנשמה זה מקצוע.

אנונימי/ת
14.09.2021, 00:42

גילי רגב מתראיינת לא פחות. היא זו שאמרה אחרי החיסונים שהיא תופתע מאד אם יהיה גל נוסף…
אז שתאכל את הכובע

גליה רהב כמובן צודקת והפנימאים מצחיקים להילה מאמירה כזה שמטרתה להוריד מהם את העומס ולגרום להתנהלות נכונה יותר של בתי החולים בארץ

באמת גליה רהב, אם יש מישהוא אמיתי ואמין בסיפור הזה שלא מפחדת להודות שהיא לא יודעת- זו היא

אנונימי/ת
14.09.2021, 06:43

כן, שכחתי, לנו הרופאים תמיד מאוד חשוב להיות צודקים... אבל הנה אנו בעשרת ימי שובה ועל כן נבקש סליחה מהפרופסור רהב והפרופסור רגב, הפרופסורים גמזו ואש , הגרוטו והברברש. ואולי נבקש להוריד את העוצמות ואת התדירות, המלחמה היתה ב73, לא הפסיקו לדבר אז ברשתות, אז זה היה ברשתות הקשר, היום ברשתות החברתיות.

המחלקות הפנימיות עמדו בפרץ במגיפה והצילו בדיוק כמו שהחיילים והקצינים בשטח הצילו את מדינת ישראל לפני 48 שנים.
בגלל ה"יבוש" של המערכת יש בישראל כ70 מטות טיפול נמרץ למיליון נפש. במדינות אירופה המערבית בין 250 ל350 מיטות למיליון נפש.
בישראל בלבד בכל מחלקה פנימית (וגם בחלק מהמחלקות הכירורגיות) יש יכולת לטיפול אינטנסיבי בהנשמה של לפחות עוד חמש מיטות, בגלל העדר תשתיות טיפול נמרץ. הכפלה של 5 מיטות ב110 מחלקות פנימיות זה עוד 550 מיטות. שהן עוד 65 מיטות למיליון. כלומר הכפלה של התשתית של טיפול נמרץ.
זאת מעבר לתשתית כח אדם רפואי וסיעודי המסוגל לבצע פעולות טיפול נמרץ. עוד אלף רופאים ואלפיים אחיות לפחות.
בערב יום הכיפורים כדאי שנזכור זאת.

אנונימי/ת
14.09.2021, 17:50

החטא העיקרי הוא חטא הגאווה
והטפשות שבפתיחת ויכוח בין רופאים באופן פומבי
מבלי להפעיל מחשבה תחילה

ממילא העובדות ידועות ……

אנונימי/ת
14.09.2021, 21:07

מדויק... ולכן אני חושבת שפרופ רהב לא פעלה נכון. העובדות ידועות, אבל להוציא אותן החוצה ככה, ולפגוע באמון של המטופלים במחלקות הפנימיות, זה לא חכם. זה מה שיש רגע. הם עושים מה שהם יכולים. רוצה לשנות? תפעלי בפרופיל נמוך יותר.

15.09.2021, 09:30

לית מן דפליג
על עובדה נכונה שעליה פרופ. רהב, מצביעה לגבי איכות הטיפול והתוצאים המדידים של תמותת מונשמים בכלל גם ללא COVID-19 במחלקה פנימית.
ומי שמפקפק עיון קצרצר בשפע מאמרים כולל משנים עברו כולל מארצנו המעידים על כך: כדוגמאות בלבד
Survival predictors after intubation in medical wards: A prospective study in 151 patients. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0234181
JAMA. 2015;314(12):1272-1279. doi:10.1001/jama.2015.11068
Critical Care Medicine 35(2):449-57 March 2007. DOI:10.1097/01.CCM.0000253407.89594.15
גם צודק מאד ד"ר טלמון המצביע על מיומנות גדולה יותר של הצוותים בפנימית בהנשמה מאשר שאר העולם. ויתכן שאכן שיפר את הישרדות חולי הקורונה בארץ ביחס לעולם, אך מחייב הוכחה אמפירית.
הסיבות לכך ידועות היטב ראה תגובתו הראויה ביותר של פרופ. ברנר!
עולה שאלת העלבון המקצועי, שאינה במקומה.
כול צוותי הרפואה באשר הם יודעים ואף מביעים את האמביולנציה ביחס לרפואה הפנימית, שהיא הרפואה האמיתית! מחד ומאידך לפנימיות כפי שהן נראות היום, כבעבר שהן מחלקות פח....
והטיעון הצודק מאין כמוהו שהפנימיות נושאות במאמץ אדיר, בהקרבה גדולה, ודבקות מיקצועית בעולה של הרפואה: גם הדחופה, טיפול נמרץ, נוירולוגיה דחופה, וגריאטריה (כולם מקצועות מוכרים כמומחיות בפני עצמן בארצנו), אך כידוע אין מיטות למקצועות אלו בפילוח תואם תחלואה, ועל כן הרופאים האימתיים נושאים בעול זה מעבר ליכולת המקצועית והספיקה הסבירה.
להבנתי פרפ. רהב מעלה שאלה אתית מהמעלה הראשונה.
מי הזכאי לקבל את עדיפות הטיפול המיטבי, בתנאי חוסר קיצוני.
יש לכך תשובות חוזרות ונישנות, זכאי לכך, מי שסיכוייו לשרוד בין הפגועים קשה הם הטובים ביותר, וגיל מלבד קריטריוני APACH הוא חלק בקביעה זו.
לכן האמירה "שבלתי מחוסנים תופסים את מקומם של חולים קשים אשר כן התחסנו" והמשמעות= סיכויי תמותה גדולים יותר לאחרונים שהתנהגו בהתאם לציפיה של דעת הרוב בקהילה המקצועית. היא בעיני בלתי נסבלת. אין לנו כרופאים זכות לשפוט את המטופלים שלנו.
כאזרחי המדינה כל אחד ודעתו האישית. כאזרח אני כמוך פרופ. רהב
אנא התחסנו וימחל לכולכם, לפחות בעיני . מאחל שנת בריאות, שיפור המקצועיות, והלכידות החברתית

אנונימי/ת
15.09.2021, 10:10

לא מתלהבת ממנה!
מ י ו ת ר ת!

לצערי שני הצדדים צודקים כאן.
אין להשוות טיפול במונשמים בפנימית לטיפול נמרץ אמיתי.זאת האמת לאמיתה

אנונימי/ת
19.09.2021, 20:11

רופאי טיפול נמרץ אכן מיומנים יותר במתן טיפול אינטנסיבי בחולה המונשם, וגם "נהנים" מתנאי ניטור צמודים, ויחס ריאלי בין מספר אנשי הצוות המטפל לחולים שבפיקוחם
עם זאת, בכל ימות השנה, יותר מונשמים ,מטופלים ביחידות המוגברות של הפנימיות, מבכל מחלקת ט"נ שהיא. ולהפחית מיכולות הטיפול של צוותים אלו, אינו ראוי או נכון.
להיזכר במצוקת התקנים הקשה של צוותי הרפואה, כאילו רק בעת " קורונה" היא הופיעה ( ומן הסתם " תעלם" עם דעיכת המגיפה ), זה פופוליסטי, לא הגון ובעיקר לא מועיל.
במקום לפגוע בעבודת הקודש היומיומית של הצוותים הרפואיים בכל המחלקות, מוטב להוסיף תקנים , להכשיר צוותים, לתגמל במקצועות השוחקים כדי לעודד מועמדים טובים , ולאפשר לצוות לעשות את עבודתו, בתנאים שמאפשרים מתן תשומת הלב וטיפול מיטבים