דעות

שלושה תקנים מבנט - התכנית שהיא לא יותר מפלסטר

במסגרת התכנית של רה"מ בנט יינתנו באופן מיידי 100 תקנים לרופאים ולרופאות. נשמע הרבה? כשיש כ-30 בתי חולים כלליים בישראל, התוספת הזו אמורה להביא ל-3.3 רופאות ורופאים בלבד לכל בית חולים

בית חולים, מיטות אשפוז. צילום: פלאש 90

ב-15 בנובמבר 2020, זמן קצר אחרי הגל השני של הקורונה, הצגתי לראשי משרד הבריאות ולאנשי האוצר תכנית סדורה שנועדה להיערך טוב יותר לגל נוסף של המגיפה. על התכנית הזו עמלנו יחד עם מנהלי בתי החולים, ראשי האיגודים הרפואיים וכל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, כי היה לנו ברור שהנגיף הזה לא עומד להיעלם כל כך מהר.

העיקרון שהנחה אותנו לא היה שונה מזה שמנחה את הממשלה הנוכחית, קרי לחיות לצד הקורונה עם מגבלות הכרחיות וללא סגרים שמשתקים את החברה והכלכלה, אולם בהבדל גדול אחד: להכין מבעוד מועד את התשתית שתאפשר זאת.

במסגרת התכנית, מצאנו כי יש להאריך את גיל הפרישה של הרופאים והרופאות ל-70, כדי למנוע עזיבה של מוחות מצוינים בשעה שבה אנו זקוקים להם יותר מכל. במקביל, סברנו כי יש להוסיף 822 מיטות אשפוז פנימיות, 321 מיטות טיפול נמרץ ו-290 מיטות למרכזים הגריאטריים. כיוון שמיטות אשפוז הן הרבה יותר מברזלים עם מזרן, הבהרנו כי התוספת הזו חייבת להגיע עם מלוא כוח האדם הנלווה לכך, ובאופן קבוע. בדיוק כפי שהקורונה לא מגיעה עם תאריך תפוגה, כך גם התקנים של הרופאות והרופאים, האחים והאחיות, אנשי הפרא-רפואה ומקצועות העזר. לצערי, התכנית הזו נשארה עמוק במגירה.

התקנים והמשאבים שהוזכרו בתכנית לא נכללים במסגרת תקציב המדינה, אלא במה שמכונה "קופסת קורונה" – מה שאומר שהם צפויים להתפוגג ברגע שאנשי האוצר יחליטו שהסתיימה המגיפה

ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע בשבוע שעבר על תכנית לתוספת "אלפי תקנים ומיטות אשפוז", אבל התכנית הזו היא לא יותר מאשר פלסטר. ראשית, כי תכניות מגבשים עבור הגל הבא, לא לצונאמי הנוכחי. מערכת הבריאות משולה לספינה גדולה, שלוקח זמן להזיז מצד לצד. גם כשמוסיפים תקן לאח או לרופאה, הליך הקליטה שלהם לא דומה לזה של סדרן במופע בידור בפארק. שנית, כי התקנים והמשאבים שהוזכרו בתכנית לא נכללים במסגרת תקציב המדינה, אלא במה שמכונה "קופסת קורונה" – מה שאומר שהם צפויים להתפוגג ברגע שאנשי האוצר יחליטו שהסתיימה המגיפה. האוצר, כידוע, כבר הכריזו על מותו של הנגיף בחודש מאי האחרון כשדרשו להסיר את 600 התקנים לרופאים ולרופאות שניתנו במהלך השנה הקודמת, ולמעשה כמעט הביאו לפיטוריהם לולא יצאנו למאבק על כך.

במסגרת התכנית של רה"מ בנט, יינתנו באופן מיידי 100 תקנים לרופאים ולרופאות. נשמע הרבה? אם מביאים בחשבון שישנם כ-30 בתי חולים כלליים בישראל, הרי שהתוספת הזו אמורה להביא על הנייר להקצאה של 3.3 רופאות ורופאים בלבד לכל בית חולים. גם אם יחליטו לבצע חלוקה אחרת שתרכז מסה גדולה יותר במספר מצומצם של בתי חולים גדולים, אזי המשמעות היא שבתי החולים בפריפריה יישארו בלי כל תוספת.

המחשבה שנוכל להביס את הנגיף מהרגע להרגע, בעזרת פתרונות זמניים שנארזו בבית האריזה של משרד האוצר, עלולה להתפוצץ לכולנו בפרצוף ולפגוע עוד יותר באמון הציבור

זו העת, עכשיו יותר מתמיד, לתכנן קדימה. אחרי וריאנט הדלתא של היום אנו עלולים לעמוד מול וריאנט חדש מחר. אפילו מול מגיפה שונה לגמרי. זהו לא תרחיש דמיוני. רופאי בריאות הציבור ומומחים למחלות זיהומיות מתריעים על כך כבר שנים. ההשקעה חייבת להיות קבועה, בלי כוכביות קטנות, תוך דגש לא רק על בתי החולים אלא גם על הרפואה בקהילה שמתוחה בעצמה עד הקצה. המחשבה שנוכל להביס את הנגיף מהרגע להרגע, בעזרת פתרונות זמניים שנארזו בבית האריזה של משרד האוצר, עלולה להתפוצץ לכולנו בפרצוף ולפגוע עוד יותר באמון הציבור.

מעל הכל, כי לאחרונה נדמה שהסולידריות נסדקה והלבבות הקשיחו, עלינו לזכור תמיד את קדושת החיים. כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו. נגזר עלינו לחיות לצד מגיפה, אבל לא נגזר עלינו לרפות את ידינו.

הכותב הוא יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל

נושאים קשורים:  פרופ' ציון חגי,  ראש הממשלה נפתלי בנט,  תקנים,  מערכת הבריאות,  מגיפת הקורונה,  תקציב המדינה,  דעות,  חדשות,  19-COVID
תגובות

כל מילה בסלע.

אנונימי/ת
20.08.2021, 12:48

הממשלה הזמנית/חלופית הזאת לא היתה צפויה להחלטות הגיוניות מראש, הכיסא של בנט גדול בשבילו כמו לכל השרים שלו. אילו כל הכסף שמשלמים לממשלה הנפוחה הזאת הלך למערכת הבריאות הינו יותר בטוחים בעתיד של הרפואה בארץ. הפלסטר של בנט סוף-סוף יתפוצץ מתישהו, זאת התקווה האחרונה.

צר לי לומר. ממליץ בכל פה להזדרז ולקנות מיטריות ומעילי גשם, היות והם זולים עכשיו. כיוון שמיד עם חלוף גל הקורונה , פקידוני האוצר ישתינו עלינו שוב. מתנצל אבל גסות הרוח במקור היא של האוצר. בנט יכול לומר כל מה שירצה. הבוס של הממשלה הוא ליברמן, שאינו סופר אותנו, לא רואה אותנו ובוודאי לא מקשיב לנו. הורוביץ הוא קליפת שום (דבר) ולפיד בינתיים הוא רק סימן שאלה ועסוק במרוקו. המורשת של ליצמן היא הזקנה במיסדרון. אצל ליברמן, הזקנה בכלל לא תגיע, היא עדיין תחכה בתור.

אכן כול מילה במקומה
ולמרות שהמסר חוזר ונמסר כבר שנים רבות, כלום לא נעשה למען הרפואה בישראל בשנים האחרונות. למי שמתגעגע לממשלה קודמת, יבדוק נא מה נעשה ע"י הממשלה הקודמת וליצמן למען הרפואה בארץ. בעצם לא רק הם, זה מצב כרוני רב שנים.
לפני מס' חודשים התנהל דיון בועדה לתפקידים מיוחדים של משרד הבריאות איך להערך לגל הבא של הקורונה. הייתה הצעה להכשיר רופאים ואחיות למחלקות ויחידות הקורונה, והייתה הצעה להוסיף עוד פראמדיקים ועוזרי רופא. ההחלטה שהתקבלה הייתה על לא רופאים ואחיות ולכן אנו כעת בפני שוקת שבורה במחלקות.
אולי עכשיו יתחילו להכשיר רופאים ואחיות לקראת הגל הבא.