מחקרים

האם שימוש בלירגלוטיד לטיפול בהשמנת יתר בקרב חולי סכיזופרניה הינו יעיל?

מחקר בחן את ההיתכנות, הקבילות והיעילות של טיפול בעזרת לירגלוטיד לטיפול בהשמנת יתר בקרב חולים הסובלים מהפרעה פסיכוטית, ומצא שיעורי קבלה נמוכים למרות יעילות הטיפול

879 מבוגרים בעולם עם מסת גוף (BMI) מעל 30 צילום: אילוסטרציה

השכיחות של עודף משקל והשמנת יתר בקרב אנשים הסובלים מסכיזופרניה גדולה פי 2-3 מהשכיחות באוכלוסייה הכללית.

בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism פורסם מחקר שמטרתו לבחון את ההיתכנות (feasibility) והקבילות (acceptability) של שימוש בלירגלוטיד (liraglutide) במינון יומי של 3.0 מ"ג לניהול עודף משקל והשמנת יתר בקרב אנשים הסובלים מסכיזופרניה, הפרעה סכיזואפקטיבית או אירוע ראשון של פסיכוזה.

הניסוי, פיילוט של מחקר הקצאה אקראית כפול סמיות, מבוקר אינבו, התקיים במרכזי בריאות הנפש ובטיפול ראשוני במסגרת ה-Southern Health NHS Foundation Trust. משתתפי המחקר היו מבוגרים שסבלו מסכיזופרניה, הפרעה סכיזואפקטיבית או אירוע ראשון של פסיכוזה, נטלו תרופות אנטי פסיכוטיות וסבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר. ההתערבות כללה מתן יומי תת-עורי של לירגלוטיד או אינבו, עם טיטרציה עד 3.0 מ"ג ביום, למשך 6 חודשים. התוצאים הראשיים היו גיוס, הסכמה, החזקה ודבקות בטיפול. התוצאים המשניים היו משקל, המוגלובין מסוכרר וציון Brief Psychiatric Rating Scale.

799 אנשים נסקרו לבחינת התאמתם למחקר. הסיבות השכיחות ביותר לאי-היכללות היו חוסר כשירות (44%) וחוסר יכולת ליצור קשר (28%). שיעור הקבלה מתוך כלל המשתתפים שעמדו בקריטריוני ההיכללות היה 12.2%. הסיבה הנפוצה ביותר לסירוב של מועמדים מתאימים להשתתף במחקר קשורה לתרופה ולפרוטוקולים בהם נעשה שימוש במסגרת המחקר (n = 50).

47 משתתפים הוקצו באופן אקראי, ו-79% השתתפו הניסוי עד תומו. המשתתפים בזרוע הלירגלוטיד איבדו בממוצע 5.7 ± 7.9 ק"ג לעומת שום שינוי משמעותי במשקל בקבוצת האינבו (הבדל טיפול 6.0- ק"ג, p = 0.015). מדד מסת הגוף, היקף המותניים וההמוגלובין המסוכרר השתפרו והיו נמוכים יותר בקבוצת ההתערבות.

לסיכום, מחקר זה מצביע על הצורך במחקר מבוקר ואקראי גדול יותר להערכת השימוש בלירגלוטיד (מינון מקסימלי 3.0 מ"ג ביום) בניהול השמנת יתר בקרב אנשים הסובלים ממחלת נפש קשה.

מקור: 

Whicher, CA et al. Diabetes, Obesity and Metabolism. 2021 Jun;23(6):1262-1271.doi: 10.1111/dom.14334.

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  עודף משקל,  סכיזופרניה,  הפרעה סכיזואפקטיבית,  לירגלוטיד
תגובות