חדשות

פורסמו המלצות הוועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים והתורנויות

על פי ההמלצות משך התורנות יהיה נתון לבחירה של האיגודים הרפואיים ויעמוד לרוב על 16-18 שעות | יועסקו צוותים אדמיניסטרטיביים ועוזרי רופא | יוקמו מעונות יום לילדי הרופאים, יוקצו מאות תקנים וישופרו תנאי המומחים | ארגון מרשם: "הרפורמה אינה מתייחסת ל-30% מהמתמחים"

"אנו מתבשרים כמעט מדי יום על פינוי וסגירת מחלקות על מנת לאשפז בהם חולים המאובחנים כחולי קורונה". צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

הוועדה העליונה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים הציגה הבוקר (ה') את המלצותיה במסיבת עיתונאים שנערכה במלון דן אכדיה בהרצליה. על פי ההמלצות, ברוב מקצועות הרפואה יעברו לתורנויות של 16-18 שעות בלבד, לעומת 26 שעות כיום. ארבעה מודלים שונים יוצעו לבחירתם של האיגודים הרפואיים בהתאם להעדפתם המקצועית. בארגון המתחים מרשם הגיבו: "עד שלא נראה הוספת תקנים וקיצור תורנויות בפועל, מבחינתנו מדובר בעוד צעד לקראת, ובטח שלא בסופו של מאבק".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר עם פתיחת האירוע: "הבטחתי מיד עם כניסתי לתפקיד להוביל שינוי משמעותי בשעות העבודה של הרופאים בכלל ושל הרופאים המתמחים בפרט, והיום אנחנו בהחלט אנשי בשורות".

פרופ' חגי הוסיף: "כעת הכדור עובר לידיים של המדינה. שמענו מהיום הראשון תמיכה חד משמעית של שרי הבריאות והאוצר בשינוי מתכונת העבודה, וכעת מוכרחים לתרגם את הדברים לתקנים ולמשאבים כדי שזה יקרה בפועל. זה לא בשמיים וכך גם מצאה הוועדה. המערכת זקוקה לזה ממילא כמו אוויר לנשימה, וכולי תקווה שיחד נוכל להוציא לפועל את אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר שידעה מערכת הבריאות בישראל".

דו"ח הוועדה, הנפרס על 150 עמודים, מציג, בין היתר, את המודלים, הפיילוטים, הלבטים והשיקולים שנבחנו.

עיקרי ההמלצות

  1. ברוב מקצועות הרפואה, מתוך הבנה כי אין "חליפה אחת" שמתאימה לכולם, יעברו לתורנויות של 16-18 שעות בלבד, לעומת 26 שעות כיום. ארבעה מודלים שונים יוצעו לבחירתם של האיגודים הרפואיים בהתאם להעדפתם המקצועית: מודל 16/2, מודל 18/30, מודל "התורן המגשר" ומודל העבודה הקיים היום בכפוף לשורה של שינויים מוצעים כמו נוכחות של כונן פעיל וצוות אדמיניסטרטיבי לרבות עוזר רופא במהלך התורנות, על מנת לאפשר תנומה לתורן (פירוט המודלים מצורף בדו"ח המלא).
  1. שיפור תנאי העבודה וסביבת העבודה של הרופא המומחה: הפחתת שעות העבודה בהתאם לגיל; תוספת שעות מחקר ומנטורינג; תגמול על כוננות פעילה בת 6 שעות בהתאם לתגמול על תורנות מלאה; יוגדרו תנאי מינימום עבור סביבת העבודה של המומחה תוך עיגון ההגדרות בהסכמים מחייבים; מתן אפשרויות רבות יותר לקידום מקצועי בארבעה מסלולים (קליני, מחקרי, ניהולי והוראתי); עידוד תורנויות חצי ותורנויות שליש למעוניינים, ועוד.
  1. על מנת שלא לפגוע בשכרם של הרופאים לאור השינויים המוצעים, הוועדה ממליצה לעגן בהסכמים כי שבוע העבודה של הרופאים יעמוד על 36 שעות.
  1. שיפור איכות החיים ואיזון בין קריירה למשפחה: מיסוד מערך הסעות לרופאים, הקמת מעונות יום לילדי רופאים, אפשרות להתמחות במשרה חלקית, ועוד.
  1. הוועדה ממליצה על שינוי תקדימי באופן התקינה, כך שיוקצו תקנים בהתאם לאופי ונפח הפעילות ולא רק על בסיס מספר המיטות.
  1. צמצום ביורוקרטיה והפחתת שחיקה: הוועדה ממליצה על תוספת תקנים של "עוזרי רופא" ובעלי תפקידים אדמיניסטרטיביים, על מנת להקל על הרופאים ולאפשר להם להתמקד יותר בטיפול הרפואי ובהכשרת דור העתיד.
  1. הקמת ועדת יישום על מנת להוציא לפועל באחריות ובזהירות את ההמלצות באופן מיטיבי תוך שיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר והעמדת מלוא המשאבים הנדרשים.

בוועדה מדגישים כי תנאי יסודי לקיום ההמלצות, בדגש על קיצור משך התורנות בהתאם למודלים האמורים, הוא תוספת של מאות תקנים לרופאים מתמחים. וכך כותבים חברי הוועדה בדו"ח:

"הוועדה תעמוד על כך שלצורך השינויים המוצעים במתכונת ההתמחות, יעמדו לרשות המערכת האמצעים התקציביים וכוח האדם הדרוש לפי התוספות שחושבו בדו"ח זה. לשם כך דרושה התחייבות מפורשת של משרדי האוצר והבריאות להעברת האמצעים הדרושים, אשר 'ייצבעו' כתקציב וכתקנים ייעודיים באופן ספציפי ליישום מתכונת העבודה המומלצת בזאת.

"כאשר בוחנים את ההיבטים השונים העשויים ללמד על היתכנות יישום המודלים המוצעים, הוועדה מתרשמת כי אכן קיימים קשיים, הן מבחינת שכר, הן מבחינת תקינה ותקציב והן מבחינת כוח אדם הרפואי הדרוש למילוי אותם תקנים. יחד עם זאת, הוועדה סבורה כי הדרישות להגדלת משאבי מערכת הבריאות הציבורית, לרבות תוספת תקינה, תקציב וכוח אדם רפואי מוצדקת מאין כמוה ועל ממשלת ישראל לפעול בנושא ללא דיחוי".

בראש הוועדה עמדו הפרופסורים יוסף קלאוזנר ורן טור-כספא. מרכזת הוועדה היא ד"ר אלה קיטרוסר, עד לאחרונה יו"ר פורום הרופאים המתמחים, המייצג, על פי הר"י, מעל 6,000 מתמחים. בוועדה השתתפו נציגים מכל הסקטורים השונים ובכלל זה המתמחים והסטאז'רים, לרבות נציגים מקרב מנהלי בתי החולים, הנהלת שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות.

"מרשם": "הרפורמה אינה מביאה בחשבון מתמחים במקצועות הכירורוגיה"

מארגון המתמחים מרשם, שהוביל את המאבק לקיצור תורנויות, נמסר בתגובה: "המאבק לא תם ולא נשלם. אנחנו אמנם שמחים שאחרי עשר שנים של התנגדות אקטיבית לקיצור תורנויות בבתי המשפט, בתקשורת, בכנסת ובממשלה, אפילו בהסתדרות הרפואית הבינו שאי אפשר עוד לעבוד 26 שעות ברצף. אבל למודי ניסיון שכמונו מבינים היטב, שהעובדה שיש המלצות של ועדה לא מבטיחה דבר. לכן, עד שלא נראה הוספת תקנים וקיצור תורנויות בפועל, מבחינתנו מדובר בעוד צעד לקראת, ובטח שלא בסופו של מאבק.

"יתרה מכך", ציינו ב"מרשם", "האמירה כאילו מתמחים במקצועות הכירורגים העדיפו להמשיך לעבוד בתורנויות של 26 שעות לא תואמת, ואף נוגדת, את הקולות שאנחנו שומעים מהכירורגים עצמם. אמירה זו גם נוגדת את הסקר שההסתדרות הרפואית בעצמה קיימה בקרב המתמחים הללו. לכן, לא נוכל להשלים עם רפורמה שמראש לא מתייחסת ו/או מוותרת על קיצור תורנויות ל-30% מהמתמחים, ובאותו הזמן מוסיפה להם תורנויות-חצי שרק יגבירו את העומס על כוח העבודה הקיים.

"באיזה עולם זה בסדר שמתמחה ייכנס לחדר ניתוח בשעה ה-25 לתורנות שלו? היש אדם כלשהו שיסכים להיות מנותח על ידי מתמחה שעובד באופן הזה? אם בזה מותנית הכשרת הכירורגים, יש לעשות רפורמה מהיסוד בהכשרתם".

במרשם ציינו כי "הוועדה לקיצור תורנויות של ההסתדרות הרפואית אמנם נכנעה בסופו של דבר ללחץ שהפעלנו במאבק הצודק והראוי שאנחנו מנהלים. אבל לצערנו, המסקנות שהוצגו היום אינן שלמות. "אנחנו מצפים ממשרד הבריאות ומהממשלה לפעול באופן מיידי לקיצור תורנויות המתמחים בכל המקצועות וגם במקצועות הכירורגיים, מתוך הבנה שצורת העסקה זו הינה עוול שראוי לו להעלם מהעולם. לא נוותר עד שנקצר - לכולם!".

לקריאת הדו"ח המלא - ליחצו כאן

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  הר"י,  משמרות ארוכות,  חדשות,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
09.07.2021, 09:40

ומי ישלם? בנון ישלם? https://www.youtube.com/watch?v=3WcXXeampTU

הר״י אינה מייצגת את המיתמחים ואת הרופאים העצמאיים.