חדשות

פרופ' אבישי אליס בפנייה לממשלה החדשה: לפעול מיד לחיזוק הרפואה הפנימית

במכתבו פירט פרופ' אליס את בעיותיה המרכזיות של הרפואה הפנימית וגם תבע לבצע את המלצות "ועדת טור-כספא" שהועברו לידי הממשלה הקודמת ונשארו במגרה

מחלקה פנימית-קורונה ב"שערי צדק". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

פרופ' אבישי אליס יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית שיגר הבוקר מכתב שהופנה לארבעה אישים בממשלה החדשה - ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החלופי יאיר לפיד, שר הבריאות ניצן הורוביץ  ושר האוצר אביגדור ליברמן – ובו קרא להם לפעול מיד לחיזוק הרפואה הפנימית כ"צוו השעה מיומה הראשון של הממשלה".

במכתבו פירט פרופ' אליס את בעיותיה המרכזיות של הרפואה הפנימית וגם תבע לבצע את המלצות "ועדת טור-כספא" שהועברו לידי הממשלה הקודמת ונשארו במגרה.

פרופ' אליס בירך את מקבלי המכתב על כניסתכם לתפקידיהם החדשים והרכבת ממשלה חדשה בישראל: "לאחר שנתיים של קיפאון, כולנו מלאי תקווה לתקציב מדינה ולחזרה לתפקוד ממשלי תקין ויעיל".

השבוע קיבל האיגוד מכתב הוקרה ופרידה מנשיא המדינה ראובן ריבלין המסיים ב-7 ביולי את שבע שנות כהונתו ובו שיבח את צוותי בתי החולים והמחלקות הפנימיות והכתירם: "הפכתם ליהלום שבמחלקות הכתר". פרופ' אליס שב והדגיש כי הפנימאים הם שעמדו בחזית המאבק במגפת הקורונה בישראל ושגם בימי שגרה הם מהווים את חזית מערכת הבריאות.

"דוקטורס אונלי" מביא את המכתב במלואו:

"בבתי החולים בישראל פועלות 111 מחלקות פנימיות. בכל רגע נתון, מרבית המאושפזים שוהים בפנימיות. במובן מסוים, אנחנו נקודת המפגש הציבורית הגדולה ביותר בארץ: כ-.1.5 מיליון חולים ובני משפחה פוקדים את המחלקות במהלך השנה, אזרחים מכל אזורי ומרכיבי האוכלוסייה בישראל. במחלקות הפנימיות צוותים מסורים, גישות חדשניות, טיפול איכותי ומקצועי – וניתן אף לומר בצניעות רבה – מהטובים ביותר בעולם.

"אלא שבמשך שנים, הוזנחו המחלקות הפנימיות בבתי החולים. לא הושקעו בהן המשאבים הנדרשים כדי לספק רפואה מיטבית לאזרחים. הזנחה זו באה לידי ביטוי בעומסים הכבדים של מאושפזים ובצפיפות לא סבירה במחלקות הפנימיות; בזמני המתנה ממושכים לבדיקות ולפעולות רפואיות, בכוח אדם רפואי וסיעודי המצוי במחסור תמידי וסובל משחיקה וכן ממחסור בתשתיות מספקות. כאשר המחלקות הפנימיות עמוסות, גם המלר"דים בבתי החולים עמוסים – ופחות יעילים.

"בשנה החולפת הובלנו את המאבק בבתי החולים בנגיף הקורונה. קרוב ל-50% מהמחלקות שלנו הוסבו לפנימיות ייעודיות לקורונה – כאשר במקביל, המשכנו לטפל גם בחולים השגרתיים. העומסים במחלקות גברו ביתר שאת.

"בינואר 2019, לאור מצב המחלקות הפנימיות, הוקמה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות דאז, ועדה שהוטל עליה להציע דרכים לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי. בראש הוועדה עמד פרופ' רן טור-כספא. בין חבריה היו: נציגי משרדי הבריאות והאוצר, קופות החולים והנהלות בתי החולים וגם נציגי האיגוד הישראלי לרפואה פנימית.

"דו"ח הועדה הוגש ב-2 ביולי 2019. משרד הבריאות אימץ את המלצותיו – אולם רק מעט מהן ייושמו עד כה. המרכזיות שבהמלצות ממתינות לתקצוב וליישום.

"יישום המלצות הועדה הוא המפתח לחיזוק מערכת הבריאות ועל מנת להבטיח רפואה נאותה לאזרחי ישראל, בשגרה ובחירום. יש לפעול ללא דיחוי ליישום המיידי של ההמלצות" – הדגיש פרופ' אליס והוא מונה את החשובות ביותר שבהן:

  • הגדלת התקינה במחלקות הפנימיות. ועדת טור-כספא המליצה על 16 תקני רופאים בכל מחלקה. ממוצע התקנים לרופאים במחלקה כיום הוא בין 11 ל-12. מדובר לכן בפער של 450 תקנים שיש לפעול במהירות לסגירתו על ידי הקצאת תקנים ייעודיים למחלקות הפנימיות.

"בשנת הקורונה, הוקצו למחלקות הפנימית כ-250 תקני רופאים, כחלק מ-600 תקנים בכל המקצועות שהוקצו לבתי החולים. יש לפעול להשארתם במחלקות הפנימיות לצמיתות. אין טעם לחזור אחורה.

  • איסור אשפוז חולים במסדרונות. המלצות הועדה, כמו גם חוזר מנכ"ל הבריאות שיצא אחריהן, דורשות מבתי החולים להיערך לאיסור אשפוז חולים במסדרונות בעוד פחות מארבע שנים. ההיערכות לכך צריכה להתחיל היום! יש לדרוש מהנהלות בתי החולים יישום מידי של חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שפורסם, ולהבטיח תקציבים הולמים למשרד הבריאות, לטובת המהלך.
  • נדרשת השקעה במומחים ובמתמחים ברפואה פנימית. חיזוק דור העתיד של רופאי ורופאות המחלקות הפנימיות קריטי להבטחת תפקוד המחלקות. חיזוק המערכת טמון בהבטחת עוצמתו ומקצועיותו של הדור הבא. אם לא יעשה כן, אנו עלולים להימצא בפני משבר גדול וממשי בשנים הקרובות. יש ליצור תמריצים לעידוד המתמחים כדי שיישארו כמומחים בפנימיות.

"במהלך השנים, מעולם לא נקטנו בצעדים הפוגעים במטופלים אצלנו במחלקות. לא השבתנו פעילות, לא חסמנו צמתים. התעלמנו מהקריאה 'לשבור את הכלים'. יחד עם זאת, בשנה האחרונה ראינו השקעות משאבים רחבות היקף במערכת הבריאות לטובת התמודדות בטווח המיידי עם הקורונה. לצערנו, משאבים אלה לא נתנו מענה לצרכים לטווח הבינוני והארוך הדרושים לשיקום המחלקות הפנימיות. הצוותים - מצפים לשינוי"

"חיכינו לכם – כתב יו"ר האיגוד לרפואה פנימית."הכדור עתה בידיכם. צר לנו, שאיננו מותירים לכם 100 ימי חסד. אנחנו מצפים לקריאה מיידית שלכם לגורמי המקצוע לפעול ללא דיחוי, ליישום המלצות ועדת טור-כספא ולהקצות את המשאבים הדרושים לכך – בהקדם. הגיעה העת ובשלו התנאים, להעניק לאזרחי ישראל את הרפואה הפנימית הראויה להם".

העתקים ממכתב זה הועברו גם לח"כ עידית סילמן, יו"ר ועדת הבריאות בכנסת; לרם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר; יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים באוצר; חיים הופרט, סמנכ"ל תכנון, תמחור ותקצוב במשרד הבריאות.

הרופאים הם הגיבורים השקופים והמלאכים בלבן בישראל

והנה מכתבו המלא של של הנשיא ריבלין שבחלקו מצוטט במכתבו של פרופ' אליס:

"רופאי ורופאות, אחיות ואחים, עובדות ועובדי המחלקות הפנימיות בבתי החולים. הרי נאמר: כל המקיים נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא. שנת הקורונה לימדה אותנו להעריך יותר מתמיד את חשיבותה של מערכת הבריאות הממלכתית של מדינת ישראל. למשך חודשים רבים, עשיתם לילות כימים, שבתות ומועדים כימי חול, לטובת כלל המטופלים בבתי החולים. עמדתם כחומה בצורה מול הנגיף הקטלני, במקצועיות ובמסירות – והכול בשקט ובצניעות; נסתרים מעין הציבור ומעין המצלמות.

"אתם הגיבורים השקופים, המלאכים בלבן, שימשתם כשליחים נאמנים לשומר ישראל, אשר לא ינום ולא ישן. הקושי אתו התמודדתם, לא היה בריאותי גרידא, אלא אף נפשי. בעוד אתם משרתים בחזית המאבק, משפחותיכם נשארו בבית למשך שלושה סגרים – גאים בשליחות שאותה אתם ממלאים. מתכתם את יכולותיכם עד הקצה. הפכתם ליהלום שבמחלקות הכתר.

"מדינת ישראל צריכה לעשות הכול כדי לעזור לכם! אתם מקור לגאווה ולתקווה ישראלית. אני יודע שיש על מי לסמוך. לכו בכוחכם זה והמשיכו להושיע את ישראל."

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' אבישי אליס,  האיגוד הישראלי לרפואה פנימית,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  רובי ריבלין
תגובות
18.06.2021, 09:21

למאבק על עתיד המחלקות הפנימיות חשיבות עליונה בשיקום המערכת, זאת הליבה,
במקביל צריך להיות

אנונימי/ת
18.06.2021, 09:34

עוד מכתב ועוד ועדה, עוד מנכ"ל ועוד שר או שרה, עוד שביתה ועוד סכסוך עבודה. מה נשתנה הלילה הזה?

אנונימי/ת
21.06.2021, 19:05

עתיד המחלקות הפנימיות תלוי במצב הרפואה הראשונית והקהילתית. ככל שלא יתאפשר לרופאי המשפחה והקהילה לתפקד ברווחה, לא תהיה הקלה במחלקות המיון והפנימיות בבתי החולים.