COVID-19 עולמי

ה-WHO עדכן: לא מומלץ להשתמש ב"רמדיסביר" עבור חולי קורונה

לאחר שקיבלה את אישור ה-FDA והוכרה כאחד הטיפולים הסטנדרטיים לקורונה, מעדכן ארגון הבריאות את המלצתו בעקבות תוצאות ארבעה ניסויים בינלאומיים: "אין הוכחות ליעילות Remdesivir בחולי COVID-19"

Remdesivir. צילום אילוסטרציה: Lubo Ivanko/ שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי WHO פרסם בסוף השבוע הודעת עדכון, לפיה אינו ממליץ על התרופה רמדסיביר (Remdesivir) לטיפול בקורונה. בהנחיות הארגון נאמר כי ההמלצה שלא להשתמש בתרופה זאת עבור חולי COVID-19 ללא קשר למצבם. בכך נכנס הארגון לעימות עם החברה היצרנית.

ההודעה הפתיעה את יצרנית התרופה גיליאד (Gilead) שמסרה כי רק לפי כחודש קיבלה את אישור ה-FDA לספק תרופה זאת לשם טיפול בחולי קורונה. החברה טענה כי רמדסיביר מורידה ב-62% את הסיכון למוות בקרב החולים הקשים. אלא שהודעת ה-WHO ציינה שלא נמצאו לכך ראיות.

גם אתר כתב העת הרפואי הבריטי BMJ, שפרסם את הודעת ה-WHO, ציין שאין עדויות לכך שרמדסיביר מקטינה את הסיכוי למוות מ-COVID-19 או את הסיכוי להזדקק למכונת הנשמה. ההמלצה העדכנית, כך לפי הודעת ה-WHO, מגיעה לאור מידע מארבעה ניסויים בינלאומיים שבהם השתתפו יותר מ-7,000 חולי קורונה מאושפזים.

במאי העניק ה-FDA אישור שימוש בתרופה זו בנוהל חירום, שאפשר לבתי חולים ולרופאים לתת אותה למטופלים מאושפזים. ביולי הודיעה חברת גיליאד שהתרופה מורידה את הסיכון למוות בקרב החולים הקשים ב-62%. עם זאת ציינה כי הממצאים החדשים ילוו במחקרים נוספים בהמשך. באוגוסט הודיעה החברה שהיא מתכננת לייצר יותר משני מיליון מנות מתרופה זאת עד סוף השנה ועוד כמה מיליוני מנות בשנת 2021.

אלא שכבר באוקטובר פרסם ה-WHO תוצאות ביניים ממחקר שנערך מטעמו וזה מצא שלרמדסיביר אין כמעט השפעה על חולי קורונה. בסוף השבוע נמסר בהודעת ה-WHO: "לא נמצאו ראיות לכך שהרמדסיביר שיפרה את מצבם של חולי הקורונה בכל הקשור לשיעור התמותה, לשימוש במכונות הנשמה, לקיצור זמן ההחלמה ועוד".

בסוף אוקטובר הפחיתה לפתע "גיליאד" את תחזית ההכנסות שלה לשנה הנוכחית, "בשל ביקוש נמוך מהצפוי לרמדסיביר וקושי לצפות את היקף המכירות שלה", כפי שהודיעה למשקיעיה. יש לציין שהתרופה ניתנה, בין השאר, לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כאשר חלה בקורונה ואושפז בספטמבר.

"גיליאד" מסרה בתגובה להודעת ה-WHO "וקלורי (שם המותג של הרמדסביר) מוכרת כאחד הטיפולים הסטנדרטיים בחולי קורונה מאושפזים על ידי מספר רב של ארגוני רפואה מהימנים. אנו מאוכזבים מכך שארגון הבריאות העולמי התעלם מעדויות בנוגע לתרופה, בזמן שמספר הנדבקים בעולם מזנק ורופאים משתמשים בה כטיפול קו ראשון בחולי קורונה והיחיד שקיבל אישור".

נושאים קשורים:  ה-WHO,  ארגון הבריאות העולמי,  FDA,  חברת גיליאד,  תרופה לקורונה,  רמדסיביר,  קורונה,  Remdesivir
תגובות
אנונימי/ת
22.11.2020, 12:37

חוששני שאותו גורל צפוי לחיסונים החפוזים. עדיין לא מכירים את הוירוס הזה. לא ממש מבינים את הביולוגיה שלו. מנסים להקיש מידע קודם בוירולוגיה על הקורונה . להזכיר שלHIV אין חיסון עד עצם היום הזה!!! ולהמון וירוסים אחרים. אלימים אף הם כמו ebv. אבל לבורסה ולענקי הפרמצבטיקה אין זמן....

אנונימי/ת
22.11.2020, 21:05

אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין להשתמש. יש להשתמש. אין