קורונה בישראל

כיצד ניתן למנוע תופעות לוואי קרדיאליות בטיפול התרופתי לחולי קורונה

בארגון הרוקחות בישראל מסבירים אילו תופעות לוואי קרדיווסקולריות בטיפולים הניתנים לחולי קורונה עלולות לסכן אותם, כיצד ניתן לאתר ולמנוע אותן ולשפר את בטיחות הטיפול התרופתי

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

רוקחים קליניים מהמערך לרוקחות קלינית בארגון הרוקחות בישראל פרסמו השבוע מסמך המלצות למעקב וניטור של חולים המטופלים בתרופות לנגיף הקורונה, זאת על מנת למנוע תופעות לוואי ולשפר את בטיחות ואיכות הטיפול. המסמך החדש מתמקד באיתור ומניעה של תופעות לוואי קרדיאליות בשימוש בתרופות לחולי קורונה.

את המסמך הכינו ד"ר אריג' מטר-בשארה, מגר' היבה עקל, ד"ר אהוד הורביץ וד"ר ברוריה רוקח-הירש.

"Plaquenil ו-Chloroquine הן תרופות הנבדקות במחקרים קליניים וניתנות כיום לחולים מאושפזים עם אבחנה של COVID-19", אומרת ד"ר אריג' מטר-בשארה. "לתרופות אלו תופעות לוואי קרדיווסקולריות אפשריות, לרבות הפרעות קצב מסכנות חיים. הנושא חשוב בפרט לאור העובדה כי חולי קורונה, בפרט החולים המורכבים, נמצאים בסיכון מוגבר להארכת מקטע QT בגלל מאפייני המחלה, הפרעות אלקטרוליטיות שיכולות להיות קשורות לסימפטומים מלווים של המחלה כמו שלשולים או הקאות או לטיפולים תרופתיים כמו תרופות משתנות".

עוד ציינה ד"ר מטר-בשארה: "הסיכון לתופעות אלו עולה במתן משולב של עם תרופות נוספות שעלולות גם הן לתרום להארכה של מקטע ה-QT כמו טיפולים נוספים שנבדקים וניתנים כיום לחולי COVID-19 כגון: Azithromycin או Kaletra, תרופות נוספות שניתנות באשפוז כגון: תרופות לטיפול בבחילות, משככי כאב וסוגי אנטיביוטיקה מסוימות, כמו גם טיפולים תרופתיים כרוניים כגון: תרופות אנטיאריתמיות ותרופות אנטיפסיכוטיות. כל אלה יכולים לתרום לתוספת סיכון להערכת מקטע QT ולהפרעות קצב מסכנות חיים. ביצוע ECG והערכה של מקטע QT בבסיס ובמהלך מתן הטיפול יכול לסייע באיתור חולים בסיכון מוגבר ולשפר את בטיחות הטיפול התרופתי".

ד"ר אלינה אמיתי, יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, ביקשה לציין: "מדובר על מסמך חשוב הנותן מידע פרקטי לשיפור איכות ובטיחות הטיפול התרופתי בחולי קורונה וכמו כן יסייע לצוותים הרפואיים בבתי החולים בעבודתם בשימוש בתרופות אלו".

למסמך ההמלצות - ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  תופעות לוואי,  סיכון קרדיווסקולרי,  ד"ר אריג' מטר-בשארה,  ד"ר אלינה אמיתי,  ארגון הרוקחות בישראל,  חדשות,  תרופה לקורונה
תגובות