קורונה בישראל

יעילות ומהימנות בדיקות המטוש לאימות חולי קורונה מוטלות בספק

מנהל מחלקת קורונה ב"הדסה עין כרם": "יש חולים עם תסמונת קלינית ברורה לקורונה שבדיקת מטוש לא מזהה אותם"

מעבדה רפואית, פיענוח בדיקות קורונה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

בעוד מערכת הבריאות ממשיכה לבצע בדיקות לאימות קורונה באמצעות מטושים, מעלים מומחים תהיות לגבי שיעור המהימנות שלהן. הבוקר (ג') מדווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי ייתכן שמהימנות בדיקות ה-PCR באמצעות מטוש היא רק כ-70%.

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה ב"הדסה עין כרם", אמר כי הוא רואה יותר חולים עם תסמונת קלינית ברורה ל-COVID19  עם ממצאים בריאות, אבל בדיקה באמצעות מטוש היתה שלילית לגביהם. הוא העלה את האפשרות שהסיבה לכך: נטילת דגימה לא טובה או שהנגיף נעלם מדרכי הנשימה העליונות שאותן בודקים כך והוא כבר נמצא בדרכי הנשימה התחתונות או מעבר למצב דלקתי ללא הפרשה של הנגיף.

בדיווח נמסר כי ב-JAMA הופיעו נתונים מ-1,070 בדיקות של 205 חולי קורונה ומהם עלה כי נטילת דגימות מהנחיריים מזהה 63% מהמקרים ו-32% בנטילת הדגימה מהלוע.

פרופ' מבורך טוען שתופעה זאת "לא זוכה עדיין לתהודה מספקת" ויש כבר מקומות שבהם התפרצות המחלה נרחבת, אבחנת הנגיף איננה נשענת רק של PCR ומטוש, וזיהוי התחלואה נעשה בקרב מי שמציג תסמינים באמצעות ברונכוסקופיה שאמינותה כ-93% או אבחון באמצעות אינהלציית כיח שגם פחות מסוכנת מבחינת פוטנציאל הדבקה לצוות הרפואי. בדיקה אחרת היא סרולוגית.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מטושים,  בדיקה סרולוגית,  פרופ' דרור מבורך,  חדשות,  19-COVID,  בדיקת קורונה,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות