דום נשימה בשינה

ההבדל בסיכון לחלות בדום נשימתי בעת שינה למטופלים עם דיאליזות שונות וללא דיאליזה כלל

בניסוי עוקבה רטרוספקטיבי, נמצא כי למטופלים בדיאליזה צפקית, בעיקר הגברים, יש סיכון גבוה יותר לחלות בדום נשימתי בעת שינה מאשר למטופלים בהמודיאליזה ומטופלים ללא דיאליזה כלל

23.09.2019, 14:54
מחלת כליות, דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

דיאליזה צפקית (PD) מהווה טיפול חליפי לכליות. נכון להיום לא ידוע האם למטופלי PD ישנו סיכון גבוה יותר לחלות בדום נשימתי בעת שינה (SA) כתוצאה מעליה בלחץ התוך ביטני והחמרה בקיבולת האולטראפילטרציה. למרות זאת, הבדלים בסיכון ל-SA בין חולים המטופלים עם PD, חולים המטופלים עם המודיאליזה (HD) ומטופלים ללא שיינת הדם (uremia) נשארו לא ברורים.

בניסוי עוקבה רטרוספקטיבי, המידע נלקח ממאגר המחקר הטייוואני של ביטוח הבריאות הלאומי. מאגר זה רשם כמעט את כלל המטופלים שטופלו עם דיאליזה במדינה. סך הכל, נבחרו לעוקבה השוואתית 7,645 מטופלים שטופלו עם PD,י38,225 מטופלים שטופלו עם HD ו-38,225 מטופלים ללא שיינת הדם. המטופלים נוטרו להופעת ה-SA עד 2013.

התוצאות הראו כי למטופלים עם PD, ללא קשר למין, היה סיכון גבוה יותר לחלות ב-SA מהקבוצה אשר לא טופלה עם דיאליזה. לעומת זאת, למטופלים עם HD, הסיכון לא היה שונה מאשר למטופלים ללא שיינת הדם. בניסוי השוו גם את ההבדל בסיכון לחלות ב-SA בין מטופלי ה-PD למטופלי ה-HD. התוצאות הראו כי לגברים המטופלים ב-PD היה סיכון גבוה יותר משמעותית לחלות ב-SA מאשר לגברים בקבוצת ה-HD. לעומת זאת, לא היה הבדל בסיכון זה בין הנשים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי על מטופלים עם PD לעבור הערכות עקביות ל-SA. בנוסף, יש לשמור על מודעות מוגברת ועל מדד חשד גבוה יותר ל-SA בקרב מטופלים אלה ובעיקר בגברים.

מקור:

Lee, Y-C. et al (2019) JCSM 15(7):937–945.

נושאים קשורים:  דום נשימה בשינה,  דיאליזה צפקית,  המודיאליזה,  מחקרים
תגובות