דעות

לחשוב על פתרונות יצירתיים כדי להקל על מצוקת המתמחים

לקיצור משך התורנות משמעויות כספיות; לא קל לקבל תקנים נוספים - ואני משוכנע שהציבור עם המתמחים אבל לא כך נערי האוצר

בעת זו, כאשר המתמחים, "האחים הצעירים" שלנו, דורשים דרישות אמיצות לקיצור משך התורנות כדי לתפקד היטב במהלך התורנות אנו המומחים, ה"בוגרים", חייבים לתמוך. אנו המומחים כיום לא היינו אמיצים מספיק כשהיינו מתמחים לעשות את שהם עושים היום, וחבל.

אנחנו דור של רופאים שעבדו מבוקר השכם ביום התורנות ועד לערב שלאחר יום התורנות (למעלה מ 33 שעות ברציפות) ללא היסוס וללא מילה רעה משום שכך הרגילו אותנו. פחדנו להוציא הגה משום שחששנו על מקומנו בהתמחות. היינו "שבויים" במערכת הרפואית הכובלת אבל הרגשנו גאווה של נתינה. לא הסתכלנו על הכסף ולא על איכות חיים. לנגד עיננו ראינו את סבל החולה המאושפז מחד גיסא ומאידך גיסא את מצוקת העדר הרופאים. מאז שביתת הרופאים בשנת 2011 ועם הכנסת השעון להסכם הפכנו בעל כורחנו ממקצוע של שליחות למקצוע של פקידות, וככזה יש הצדקה מלאה לטענות המתמחים כעת.

כל קיצור של שעות התורנויות יחייב הוספה של 300-400 תקנים וגם אם אלה יתקבלו לבסוף, האם יש מספיק רופאים לאייש אותם?

המתמחים דורשים לתקן את העוולה. המתמחים היום דורשים לא עוד. חייבים לעבוד אולם לא לטעות. לא לעבוד תשושים. לעבוד בתנאים פיזיים הולמים ובמגבלות היכולת התפקודית הבסיסית.

המתמחים לא ממציאים את הגלגל. קיימים תפקידים מקבילים לרופא – שבהם יש אחריות על בני אדם ולהם המחוקק נתן התיחסות הולמת ולהלן שתי דוגמאות:

1. טייסים. פי תקנות הטיס (מגבלות זמן טיסה בשירותי תעופה), תשל"א-1971, ולפי סעיף 23 לחוק רישוי שירותי תעופה, תשכ"ג-1963, סעיפים 10 (9), 30 ופיסקה 1 לתוספת ג' לחוק הטיס, 1927 (להלן-חוק הטיס), לא יעסוק מפעיל איש צוות ולא ישמש איש צוות ברציפות, בזמן טיסה העולה על הזמן המפורט להלן: בטיסה מסחרית-

(א') ביממה-בכלי טיס המופעל בידי טייס בודד או טיס בודד ואיש צוות נוסף, 8 שעות. בכלי טיס אשר צוותו המיזערי כולל לפחות שני טייסים ואיש צוות אחר – 12 שעות, (ב') 120 שעות בחודש, (ג') 300 שעות ברביע, (ד') 1000 שעות בשנה.  זאת ועוד. לאחר מספר שעות של הטסה, החוק מחייב לתת לטייס שעות שינה. לפי חוק הטיס, יש לתת לאיש צוות אויר לנוח במקום מנוחה לפני התפקיד לתקופה שאינה קצרה מהמפורט להלן:

עד 10 שעות בתפקיד-יש לתת מנוחה לפני התפקיד של 8 שעות לפחות, למעלה מ 10 שעות אך לא יותר מ 11-ינוח לפחות 9 שעות, למעלה מ 11 אך לא יותר מ 12 שעות עבודה-יש לתת מנוחה של לפחות 10 שעות. "העובר על הוראה מהוראת תקנות אלה, דינו-מאסר ששה חודשים ...".

2. נהגי רכב כבד/אוטובוס. לא בכדי קבע המחוקק שעות נהיגה שיש להקפיד עלייהן על מנת שהנהג יישאר ערני בזמן הנהיגה, שכן נהיגה רצופה לאורך זמן, ובמיוחד בכלי רכב כבדים דורשת מאמץ רב מהנהג. לפי תקנה 168 א' שעות נהיגה ומנוחה, תקנה הקובעת ומסדירה את נושאי שעות הנהיגה המותרות על פי החוק בכלי רכב ציבורי, אוטובוס פרטי או רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 6,000 ק"ג, והנוהג רכב מנועי מסוג אחר המסיע או המורשה על פי רישיון או היתר להסיע אחד עשר אנשים או יותר בנוסף על הנהג-(1) לא יתחיל את יום עבודתו בנהיגה אלא אחרי מנוחה שמחוץ לעבודה במשך 7 שעות רצופות לפחות, (2) לא ינהג בו יותר מ-12 שעות בכל תקופה של 24 שעות ולא יותר מ-68 שעות בכל תקופה של 7 ימים, (3) יפסיק נהיגתו לחצי שעה לפחות במשך כל תקופת נהיגה של 4 שעות רצופות כאמור בתקנת משנה (ג'), (4) לא ינהג יותר מ-9 שעות אלא אם הפסיק את נהיגתו לשעה לפחות אחרי נהיגה במשך 6 שעות רצופות אך לא יאוחר מאשר אחרי נהיגה במשך 8 שעות ו-30 דקות רצופות, (5) יימצא במנוחה שמחוץ לעבודה לפחות במשך 5 שעות רצופות (להלן בתקנה זו – יום מנוחה), בכל תקופה של 8 ימים, ובלבד שמספר ימי המנוחה כאמור בשנה לא יפחת מ-52.

המחוקק נתן דעתו על מקצועות הטיס והנהיגה אולם פסח על מקצוע הרפואה. רופא אינו רובוט. רופא אחראי על חיים לא פחות מטייס או נהג רכב כבד, ואולי אף יותר. מספר השעות שרופא נמצא בתורנות כיום הוא מעל 24 שעות ברציפות.

לא קל לקבל תקנים נוספים ואני משוכנע שהציבור עם המתמחים אבל לא כך נערי האוצר

אם, לדוגמא, הרופא מתחיל יום עבודה סביב 08:00 בבוקר ובשעה 16:00 מתחילה התורנות עד למחרת בשעה 08:00 ולאחר מסירת המחלקה, הרופא יוצא מבית החולים סביב 09:00 בבוקר, סה"כ מדובר בלמעלה מ-25 שעות ברציפות, מעל ומעבר למה שהתיר המחוקק במקצועות הטיס והנהיגה.

המתמחים פונים בצר להם לציבור בישראל ויוצאים עם הקמפיין הויראלי "26 שעות – מתים מעייפות" ועם השאלה: "נראה לכם הגיוני שמטפל בכם רופא שעבד 26 שעות ברציפות?". עם קמפיין שכזה הם מקבלים תמיכה הולכת וגדלה בציבור הישראלי.

מעבר לפגיעה הפוטנציאלית בחולים בשל העייפות, קיימת, לכאורה, גם פגיעה פוטנציאלית בבריאות המתמחים עצמם. לאחרונה (31 באוקטובר 2015) פורסמה בעיתון LANCET מטה-אנליזה של מחקרים פרוספקטיביים שנערכו באוכלוסיות שונות בעולם, עם מעקב של לפחות 7-8 שנים אחר הקשר שבין שעות העבודה ותחלואה קרדיוו-צרברו-וסקולרית. במעקב שכלל למעלה מ-603,000 גברים ונשים נמצא, לאחר תקנון לגיל, מין ומצב סוציואקונומי, שעבודה מעל 8 שעות רצופות ביום (ו-55 שעות ומעלה בשבוע) קשורה בעלייה משמעותית סטטיסטית של 33% בסכנה לשבץ מוחי ושל 13% בסכנה למחלת לב כלילית בהשוואה למי שעובד פחות מ 8 שעות ביום (או עבודה "סטנדרטית" של 35-40 שעות בשבוע).

אנחנו דור של רופאים שעבדו מבוקר השכם ביום התורנות ועד לערב שלאחר יום התורנות

האופציות שעומדות על הפרק כעת הן:
(1) קיצור משך תורנות ללא יותר מ-16 שעות ברציפות החל משעה 16:00 ועד 08:00 למחרת וביום התורנות לא עובדים בבוקר.
(2) הפחתת משך התורנות ל-8 שעות ותחילת עבודה במשמרות כפי שעושות האחיות, קרי: 3 משמרות ביום.
(3) תורנויות של 12 שעות: משעה 14:00 ועד חצות ("תורנות ערב") ומשעה 23:00 ועד למחרת ב 09:30 ("תורנות לילה") כאשר ביום התורנות לא באים לעבודה בבוקר.
(4) מודל שבו יהיו שבועות ללא תורנויות ו"שבועות מאמץ" בהן יהיו תורנויות אחת ליומיים כאשר ביום התורנות לא באים לעבודה בבוקר.

השאלה החשובה היא מהן החלופות? כיצד ניתן להפחית את שעות העבודה מבלי לפגוע במרקם הכל כך אינטימי/אינטנסיבי של שעות העבודה של כלל המערכת הרפואית בבתי החולים, כאשר למשוואה זו יש לקחת בחשבון את העדר יכולת לפתוח הסכם קיבוצי מאוגוסט 2011 עליו חתמו הרופאים והמעסיקים לתקופה של 9 שנים.

כבר היום אנו נתקלים בחוסר גדול של רופאים במערכת הציבורית. מדינת ישראל התפארה תמיד בכמות גדולה יחסית של רופאים למספר האוכלוסיה. עם העלייה הגדולה מבריה"מ לשעבר, נוספו רופאים רבים למערכת הציבורית אולם אלה יצאו בשנים האחרונות לפנסיה ומספר הרופאים לנפש בישראל הלך וירד בשנים האחרונות. נוסיף לכך שהתקנים של מספר הרופאים בבתי החולים הציבוריים לא גדלו באותו קצב שגדלה אוכלוסית המדינה. רק באוגוסט 2011, עם חתימת ההסכם הקיבוצי עם המעסיקים, הוסכם על הקצאת 1,000 תקנים (מתוכם 500 תקני מתמחים) לבתי החולים הציבוריים. השאלה כמה מתוך אלה אכן נוספו הלכה למעשה.

לקיצור משך התורנות משמעויות כספיות (קרי: תקנים). לא קל לקבל תקנים נוספים ואני משוכנע שהציבור עם המתמחים אבל לא כך נערי האוצר. כל קיצור של שעות התורנויות יחייב הוספה של 300-400 תקנים וגם אם אלה יתקבלו לבסוף, האם יש מספיק רופאים לאייש אותם?

מערכת הרפואה הציבורית במשבר מתמשך, חלקו בשל העדר תקנים של כח אדם (רופאים, אחיות, כח עזר) שמוביל למחלקות עמוסות בחולים, תורים ארוכים לפרוצדורות פולשניות ולניתוחים והעדר פנאי לצוות המצומצם להקדיש לכל מטופל זמן ראוי. והחולים בראותם את תנאי ה"לוקסוס" ואת התורים הקצרים במערכת הפרטית דורשים טיפול במערכת הפרטית.

המתמחים הם חלק אינטגרלי וחיוני במערכת הרפואית הציבורית ובלעדיהם המערכת תקרוס. הם המראה של המערכת הציבורית. אלה חוד החנית של המערכת הציבורית והראשונים להגיש טיפול לחולים במערכת הציבורית. אלה השגרירים של המערכת ואנו חייבים לעשות הכל שיעבדו במערכת מתוך הסכמה מלאה ולא בכפיה. על קברניטי המשק, כולל האחראיים על הבריאות לעשות הכל כדי לפתור מהר את המצוקה הקשה של המתמחים לטובת המערכת הציבורית ולטובת הרפואה בישראל כי אין לנו רופאים אחרים.

חייבים לחשוב ברצינות על פתרונות יצירתיים תוך הבנה והסכמה בין כל הצדדים.

נושאים קשורים:  דעות,  מתמחים,  תורנויות,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  קיצור תורנויות
תגובות
אנונימי/ת
02.06.2016, 18:20

מיכאל, כתבת ונימקת היטב. אבל שכחת לציין התמחות היא בעיקר מסלול אישי . יש מקצועות שההתמחות בהם קלה והעומס על התורנות קטן ויש כאלה שמחייבים פעילות לילית אינטנסיבית. בנוסף- למרבית המתמחים אין שום מחויבות למדינה או למערכת. הם מסיימים את פרק ההתמחות וממשיכים לתת-התמחות ספציפית או לקריירה בחו"ל, מבלי להתחשב בחסרים או בביקוש של המערכת הציבורית. למה שהמדינה תממן אותם?
צריך לדאוג למילגות למתמחים שילכו למסלול נדרש על ידי המדינה ובמקביל לדאוג להפחתת העומס על המחלקות בבית החולים על ידי הגדלת מספר המיטות.

תודה על התגובה. אין כל קשר לאן שהמתמחים רוצים אח"כ ללכת בסיום ההתמחות. עלינו כחברה לוודא שלא מעסיקים אותם בעת ההתמחות בתנאים ששום סקטור לא היה מוכן לקבל. מדוע לחיילים מוגדרים שעות שינה? מדוע לאנשי מד"א _פרמדיקים/לעובדים בכבאות ולכוחות הצלה אחרים מוגדרים שעות עבודה? כל רצונם של המתמחים זה לעבוד ולהתמחות אולם בתנאים אנושיים. זוהי זכות לגיטימית אלמנטרית ללא כל תנאי. יש להחיל את חוקי העבודה על ציבור הרופאים כפי שהוא על כל ציבור אחר. יש כאן אפליה שאינה מידתית ויתכן אף שאינה עומדת בתנאי סף של חוק שוויון בעבודה לכאורה. הפחתת העומס ע"י הוספת מיטות אינה הדבר העיקרי כאן. הוספת מיטות לא תקל את משך התורנות. ההיפך הוא. מדובר על הוספת תקנים של מתמחים ורופאים במערכת כדי שיוכלו לקצר את משך התורנות, וכמה שיותר מהר.

אנונימי/ת
06.06.2016, 20:06

״לממן אותם״???
איזה מן ניסוח זה?
זה לממן שעות עבודה ,
תוך שמירת מסגרת שעות הגיונית,
כמו שמשלמים לכל כל עובד אחר במקצועות אחרים.
לפתוח יותר תקנים לטייסים כדי שיוכלו לנוח זה גם ״למה שנממן אותם״???

ואגב, מעטים עוזבים לחול.
רוב הרופאים נשארים בארץ או מתלמדים תקופה קצרה בחו״ל וחוזרים.
ואם עובד הייטק עובר לחול- אז צריך להעביד אותו בפרך 26 שעות רצוף כדי לא ״לממן אותו״?? נראה את נערי האוצר עובדים 26 שעות רצוף.

גם הם עובדים לתוך הלילה , אך לא מופקדים על חיי אדם. הם מבטחים בזאת את עתידם הפיננסי ולאחר מספר שנים ( כשהם בינתיים מלאי שנאה וקנאה על כל מי שמרוויח יותר מהם) יוצאים לשוק החופשי ועובדים אצל בעלי ההון ומעסיקים גדולים בשכר ראוי ביותר....

02.06.2016, 21:46

בתחילת השבוע פורסם מכתב קצר שלי ב"ידיעות אחרונות" ובו כתבתי בקצרה בערך דברים דומים שכתב ד"ר שכטר באריכות. הוא צוד בכל מה שהוא כותב. אנחנו דור המתמחים שעבד מבלי להסתכל בשעון ולעתים קרובות, לאחר יום תורנות בבית החולים ביצענו תורנות לילה של 12 שעות במד"א, כדי להשלים הכנסתנו לרווחת משפחתנו. בנוסף ל 7-8 תורנויות בבית החולים, ביצענו כ 6-7 תורנויות במד"א, תורנות בה אתה עושה עשרות ביקורי בית במשך 12 שעות, בבתים שברובם לא היתה מעלית. במכתב כתבתי שאני לא רוצה שהמתמחים היום יעבדו בצורה כזו, גם מפני שדרישות ההתמחות היום גבוהות יותר ויש לא מעט "שיעורי בית". ציינתי ששר הבריאות מצדד בקיצור התורנויות, אבל לא שמענו מילה משר האוצר, בעל ה"ארנק". אני מתקשה להאמין שהאוצר "ישלוף" כמה מאות תקנים שייועדו לקיצור התורנויות ואם כן - מניין יבואו הרופאים שיצטרכו לאייש תקנים אלה.

תודה למגיב. בהחלט אתה צודק. מה שהיה היה. אנו "דור חלוצים" שביצענו 7-10 תורנויות בחודש לאור אילוצי המערכת ו"סבלנו" בשקט. לא הגבנו בפומבי. אבל זה לא אומר שצדקנו. לא אומר שזה נכון. ההיפך הוא. היום העומס גדול פי כמה. אנו מצפים מהמתמחים לדעת הרבה יותר. הטכנולוגיות התפתחו. המתמחים אחראיים על יותר חולים, מחלקות גדולות יותר, החולים מורכבים יותר, אנו דורשים מהמתמחים הרבה יותר. פעם לא הקפידו על רישומים ותיעוד כמו היום. הכל חייב להיות מתועד במערכות, הבקרה על כל אחד ואחת במערכת גדול יותר, החולים דורשים טיפול מיידי וכשיש מחלקות עם 40 חולים בלילה, 4-5 מונשמים ו5-7 קבלות במשמרת לילה, למי יגש המתמחה קודם? המתמחים עובדים בתנאים קשים ביותר שאין לו כל דבר דומה בסקטורים אחרים. מידת האחריות על חיי אדם גדולה מנשוא ולעיתים הרושם הוא שהמתמחה מנסה "לשמור על הקיים" עד לזריחת השמש והגעת הרופאים בבוקר. אולם אין ספק שבעבודה של 26 שעות אף אדם אינו מסוגל לחשוב ולתפקד ביעילות וברצינות. השחיקה אדירה ולכן חייבים לתקן את המצב ומהר. לטובת המערכת הציבורית ולטובת הרפואה בישראל.

אנונימי/ת
03.06.2016, 08:30

מאבק פופוליסטי. מה הבכי והנהי הזה? 4-5 שנים של קריעת תחת ואחר כך- השמיים הם הגבול. אני רואה אותם במחלקות- שכחו מצלם אדם ועסוקים במחשבים שלהם. פעם הרפואה הייתה של אנשים אלטרואיסטים- היום רפואה של אגואיסטים שחושבים רק על הקריירה שלהם.

לדעתי אתה טועה ובגדול. אתה מטיל "מום" בציבור שלם של מתמחים. המתמחים הם חוד החנית של הרפואה הציבורית. הם הראשונים שמטפלים בחולים. העובדה שפעם עבדנו מעל 30 שעות ברציפות היא נכונה אולם השאלה האם אנו רוצים שימשיכו לעבוד בצורה כזו תוך סיכון החולים והמתמחים? כיצד אדם עייף יכול לחשוב בצורה הגיונית? האם מה שאנו עשינו בעבר בהכרח נכון גם להווה? למדנו מטעויות וזו אחת מהן. כמות החולים במחלקות גדלה, מורכבות החולים עלתה, המיכשור והטכנולוגיות גדלו, אחוז האוכלוסיה הישישה עלתה ולכן חייבים לתת למתמחים את כל הכלים לעבוד ביעילות במערכת הציבורית. כלי נכון הוא עבודה בשעות "נורמליות". אם מגבילים את הטייסים, את הנהגים, את החיילים בשעות שינה ופעילות, הרופאים המתמחים אינם שונים ויש להתיחס אליהם גם כן באותו אופן. אם לא ינהגו כלפיהם בשוויוניות, הרי תהיה כאן מדינה שמפלה סקטור אחד מהשני עם כל המשמעות החוקית לכך.

אנונימי/ת
06.06.2016, 20:08

תתבייש.

אנונימי/ת
03.06.2016, 10:37

תודה על הדברים שכתבת. מדהים אותי קשר השתיקה סביב אורח החיים הבעייתי הזה , שנים לימדו אותנו שכדי להיות רופא טוב אתה צריך לסבול בשקט , "כמו שאנחנו עשינו בגילך" - עד מתי נחיה את המורקי"ם האלה? גם אז זה לא היה פיקניק, ועל אחת כמה וכמה במציאות של היום בה הרפואה מורכבת יותר , מסובכת יותר, דורשת הרבה יותר ידע והרבה יותר תשומת לב לפרטים.
אין רופא שלא חווה על בשרו עייפות קשה שגרמה לטעות . אין אדם כזה בנמצא. אני אישית נושאת איתי לפחות שתי חוויות שליליות שתחילתן בעייפות קשה ובעבודה תחת חוסר תקנים, וסופן בטעויות שעלו בחיי אדם.
על הדור הותיק לתמוך במאמצי הדור הצעיר לשנות את המצב, ולא להלאות אותנו בסיפורים על פגיעה בהכשרה ופגיעה ברצף... שטויות.
לו היו הותיקים תומכים במאבק המתמחים בשביתה האחרונה, היינו עכשיו במקום אחר. הגיע הזמן לומר את האמת - יש הרבה בעיות במערכת הבריאות , חלקן נובעות ממבנה ההכשרה וחלקן מתקנון לקוי , ומטופלים נפגעים מדי יום.
תודה לך פרופ' שכטר על התייחסות רצינית לנושא שרבים נמנעים מלהביע בו דעה גלויה.

תודה. אני חושב שאנו חייבים להשמיע דעתנו האיתנה והחשובה מתוך נסיון ומתוך דאגה כנה לרפואה הציבורית בישראל.

חברים, חברי הר'י,
מאז שהתקדמתי למעמד של "רופא בכיר" (בשנות ה- 60 של המאה הקודמת) חשתי לתדהמתי כי במערכת הבריאות הציבורית לא מתקיים הליך הכרחי של "מדיניות תכנון לטווח ארוך", תוך יישומה המדורג!
כשנתבקשתי ב-1986 לקבל על עצמי את תפקיד מנכ'ל משרד הבריאות (לאחר 12 שנות ניהול ביה'ח "רוטשילד" בחיפה), התניתי זאת בכך שעקר זמני ומאמצי יופנו לגיבוש הליך זה.
לא עוד פתרונות לבעיות בוערות - בשיטת "טלאי על גבי טלאי"!
זאת, לרגל הנסיון שצברתי , שבו נלחמתי מידי שנה בשנה "בשערי הבריאות/האוצר" להקצאת התקציב הנדרש עבור השנה הבאה שבפתח!
"לא עוד כבוי שריפות - אלא גבוש הליך שימנע את התפרצותן!!!"
למרות ההסכמה התיאורטית של שרת הבריאות דאז לדרישתי, הפכה הסכמה זו לאיסור מוחלט להתכנסות הועדה המקצועית שהקמתי אז ולשם גיבוש הנושא . החלטתי לפרוש מתפקיד המנכ'ל, וחזרתי לניהול המכון לאימונולוגיה קלינית עד פרישתי לגמלאות ב- 1998.
והיום, "שריפות" פוקדות את המערכת בתדירות גוברת והולכת...
דוגמה טריה: מצנטר מוח בכיר פרש מ"רמבם" בחיפה ועבר ל"שערי צדק" בירושלים, כל מערך הנוירוכירורגיה בצפון קורס...?
לאחרונה הושמעו קולות אזעקה מגופים ציבוריים רמי מעלה ובעלי חשיבות עליונה : מבקר המדינה מחד (המערכת "על סף קריסה"- ראה דו'ח המבקר מאוקטובר 2015) ומנגידת בנק ישראל מאידך :(ראה הרצאתה בכנס "אלי הורוביץ לכלכלה וחברה" ב-25/05/2016 ).
על האחראים למערכת הבריאות הציבורית לגשת בדחיפות "לגבוש מדיניות כלכלית (מקצועית) לטווח הארוך מתוך מחשבה איסטרטגית".
אולי קולות אלה יצליחו להעיר את "קברניתנו" משנתם!!
אולי הציבור יבחין סוף-סוף כי "המלך ערום"!
כדברי הנגידה: "העתיד כבר כאן, וחובה עלינו להתמודד איתו כבר עכשיו!!"
על הר'י להצטרף לקריאה זו בכל כוחנו הציבורי :
"חובתנו המוסרית והערכית הינה להגן על חולינו"(ראה מאמר שלי בבטאון "התנועה לאיכות השלטון" ב- 31/03/2016).
בברכה, פרופ. תיאו דב גולן.

03.06.2016, 13:08

הבעיה היא שכולם צודקים - המתמחים צודקים שהם כורעים תחת המעמסה, מנהלי בתי החולים צודקים כאשר הם מדברים על מחסור בתקנים ומנהלי המחלקות צודקים כאשר הם טוענים שהתמחות ברפואה דורשת מאמץ והתמסרות וכו' וכו' זה מזכיר את הבדיחה על השופט שפנה אל אחד מבעלי הדין, לאחר ששמע טענותיו ואמר לו "אתה צודק!". לאחר ששמע את טענותיו של השני אמר גם לו "אתה צודק". כאשר המתמחה שאל אותו "כבוד השופט, איך ייתכן ששני הצדדים צודקים?" "גם אתה צודק" - השיב לו השופט.
ובכן, כאשר כ"כולם צודקים" דרוש "בעל בית" רציני שייקח את המושכות לידיים, יעשה סדר, ישיג תקציבים ממשרד האוצר - ובא לציון גואל...

זו בדיוק הבעיה. כולם צודקים אולם אנו- כבר עברנו את השלב שבו היינו תורנים שעות רבות. אנו תמיד התמרמרנו ושאלנו הכיצד??? קמים המתמחים, ובצדק קוראים "המלך ערום" ו"לא עוד". האם הם טועים? האם אנחנו טועים? מי יעזור להם אם לא אנחנו שמכירים בבעיה זו. הציבור תומך בהם מוראלית. מדוע אנו לא תומכים בהם? מדוע בכירי המערכת הרפואית לא תומכים?

אני יושב וחושב ותוהה מה הסיבה שעמיתי הרופאים המומחים עומדים מנגד ומחרישים למול זעקת המתמחים. מדוע הם לא משמיעים את קולם. האם זה מתוך יאוש? האם זה מתוך חשש? האם זה משום שאינם מאמינים שניתן לשנות את המערכת? לא מוכר לי צעד נדיר וחריג שכזה במערכת כה אינטימית וסימביוטית שבה לא ניתן להתקיים ללא המתמחים וללא המומחים. אין ספק שכולנו אומרים שלא הגיוני עבודה רצופה מעל ל 16 שעות. לא הגיוני שרופא מתמחה יהיה אחראי על חיי אדם כשעובד רצוף למעלה מ 26 שעות לא רק שזה לא הגיוני, זה נושק אף לגבול הפלילי משום שמתוך מודעות אנו יודעים שרמת יכולת החשיבה, ההגיון, התגובה הפיזית, האינטלקטואלית והמנטלית יורדת כעבור כ-8-9 שעות עבודה ברציפות. זו הסיבה שמתוך ההיבט החוקי לא מאפשרים לטייס להטיס מטוס מעל 8 שעות טיסה רצופות ולנהג אוטובוס מעל ל 10 שעות ברציפות. הציבור הרחב מבין היטב את מצוקת המתמחים וחובק אותם בזרועותיו. הציבור הרחב מבין ומסכים שאינו רוצה לקבל טיפול מרופא מתמחה עייף. אז מדוע עמיתי המומחים אינם "יוצאים מהארון" ומשמיעים קולם ברמה? מדוע לא זועקים שכך רפואה לא יכולה לתת מענה לציבור החולים בישראל? האם המומחים חוששים שזעקת המתמחים תגרום לפגיעה בעבודתם? האם הם חוששים שמתוך "חוק כלים שלובים" יבואו ויחייבו אותם לבצע חלק מתורנויות המתמחים? האם יפגעו כעת בשכרם הדל? איני סבור כך. אני מקבל יום יום טלפונים מרופאים בכירים מכל הארץ שתומכים במתמחים ומברכים על "אומץ ליבי" לכתוב בעד המתמחים. אני מתחנן שישמיעו קולם ברמה אולם אלה מעדיפים "לחזור לארון" מסיבות שונות. אני קורא לחברי המומחים: לא עוד. זו מטרה משותפת למען עתיד טוב יותר של הרפואה הציבורית בישראל. קיצור משך התורנות יביא למערכת רופאים עירניים יותר, מפוקחים יותר, תוך העלאת רמת הרפואה בכל מערכת הבריאות. אנא חברי המומחים – יש להכיר בעובדה שכיום המחלקות גדלו מעל ומעבר למה שהיה בתקופה בה אנו היינו מתמחים והחולים מורכבים יותר. הטכנולוגיה התקדמה ואנו מצפים מהמתמחים ליותר ממה שציפו מאיתנו. אנא השמיעו קולכם ברמה למען רפואה טובה ובטוחה יותר!

אנונימי/ת
06.06.2016, 19:41

לא מדובר ביאוש ולא בחשש. שכחת את הסיבה הכי פשוטה - אדישות.
זה לא נוגע אליהם. זה דבר מאוד טבעי לזעוק לגבי בעיות שנוגעות לך אישית ולשקוט לגבי דברים שאתה אדיש כלפיהם. אתה לא חייב להיות אדיש לגמרי, יכול להיות שאם תשאל מישהו בשיחה אגבית הוא יסכים איתך, אבל לא מספיק אכפת לו בשביל לזעוק , וזה לא שיצא לו מזה משהו.
זה נכון לא רק לגבי רפואה אלא לגבי כל דבר

אנונימי/ת
06.06.2016, 20:11

שנערי האוצר יעבדו במשמרות של 26 שעות עד שימצאו פתרון. כך הם ימצאו פתרון מהר מאד.
בעצם... הם בחיים לא יסכימו לעבוד 26 שעות רצוף.
צודקים. זה לא אנושי.

06.06.2016, 19:05

אפשר להמשיך להעביד את המתמחים כך. אך יש לבטל את המונח רשלנות רפואית, כך שהמערכת תוכל להרוג את החולים שאין להם כסף לרפואה פרטית בלי לחשוש מתביעות והליכים משפטיים

אנונימי/ת
06.06.2016, 20:00

יש רופאים רבים המעוניינים לעבוד ואין עבורם תקנים